Team Wolderweide 1 wordt derde op het NK schooldammen 2024

Vorig jaar hebben de vijf welpen van DamClub Harderwijk een prachtige prestatie neergezet door zich met zeer geringe damervaring te plaatsen voor de finale van het NK Schooldammen van 2023. Hun avontuur eindigde destijds met een 15de plaats in het eindklassement. Verrast door dit mooie resultaat en gemotiveerd om door te gaan met dammen, vroegen de welpen en hun ouders zich af wat voor moois er mogelijk zou zijn als Team Wolderweide tot het volgende NK Schooldammen zou blijven trainen op de club. In het afgelopen jaar werden er vele wedstrijden gespeeld bij DamCLub Harderwijk, maar ook werden er toernooien bezocht en zo nu en dan mochten de welpen onder schooltijd hun recent ontdekte damtalent verder ontwikkelen door elkaar uit te dagen voor een partij. Op 25 mei 2024 was het dan eindelijk zover. Het was de dag waar ongeveer een jaar naartoe is gewerkt door de leden van Team Wolderweide. Zal het harde werken van de afgelopen periode leiden tot een groots resultaat?

V.l.n.r. Adam, Brent, Pinky, Gwen en Sophie

Rond de klok van 10:15 uur verzamelden de 26 finalisten van het toernooi zich in Julianadorp om in 10 wedstrijdronden te bepalen welk team zich Nederlands schooldamkampioen van 2024 mag noemen. De eerste ronde verliep zeer voorspoedig voor Wolderweide 1. Tegen oude bekende IKC Binnenste Buiten wonnen Gwen, Brent, Adam en Sophie alle vier hun wedstrijd en met deze 8-0 overwinning waren de eerste 2 punten voor de welpen van DamClub Harderwijk een feit. Met een ruime 7-1 overwinning in de tweede ronde tegen Eben Haëzerschool liet Wolderweide zien dat hun team niet met zich liet sollen. De derde wedstrijd van Wolderweide eindigde in remise tegen Het Tangram uit Rotterdam en de vierde ronde leverde, door met 7-1 te winnen van De Prins Willem Alexanderschool uit Laren, 2 punten op. Met 7 punten uit de eerste vier wedstrijdronden konden de Harderwijkse welpjes genieten van een welverdiende pauze. Na wat te hebben gegeten en buiten te hebben gespeeld om te ontspannen, mochten de teams zich gereed maken voor de laatste zes ronden.

Volledige concentratie van Team Wolderweide

In ronde 5 mocht Wolderweide het opnemen tegen favoriet Groen van Prinsterer en de welpen van DCH presteerden het om 1 punt te pakken door remise te spelen. Ook tegen medekanshebber voor de titel De Fakkel 1 lukte het om met 1 punt de wedstrijdtafel te verlaten. Remise spelen tegen de favorieten voor de titel is natuurlijk prachtig, maar de welpen vonden het inmiddels ook wel weer tijd voor een overwinning. Deze overwinning pakten ze in de zevende ronde tegen De Klim-op uit Hoornaar door 8-0 te winnen. In speelronde acht en speelronde negen streden de welpen van Wolderweide tegen De Rank 1 uit Julianadorp en De Bron 1 uit Molenaarsgraaf. Deze teams deden beide mee voor een plaats bij de top 5, dus deze tegenstanders moesten zeker niet worden onderschat. Dit deden De Vijf van Harderwijk ook niet en ze wisten beide wedstrijden gelijk te spelen. Met nog uitsluitend de tiende ronde te gaan, werd er door de organisatie een kleine pauze ingelast.

In deze pauze werd, terwijl de welpen even naar buiten gingen voor wat frisse lucht, het tussenklassement bekeken. Op de eerste plaats eindigen was niet meer mogelijk en ook was de voorsprong van de nummer twee te groot om nog te kunnen inhalen. Team Wolderweide kon niet meer worden ingehaald door de nummer 6 van het tussenklassement, dus in het ‘slechtste’ geval zouden de welpen vijfde worden. Met een overwinning in de tiende ronde was het echter nog wel mogelijk om vierde of derde te worden. Om dit geweldige resultaat nóg mooier te maken, hadden de welpen slechts één opdracht, namelijk winnen van De Opdracht. Met een 5-3 overwinning bleek Wolderweide net iets te sterk voor De Opdracht uit Ureterp en deze laatste missie werd dus met succes volbracht.

Een podiumplaats voor Wolderweide 1

Met een bronzen medaille en een prachtige beker voor de prijzenkast op school mogen de leden van Team Wolderweide met heel veel trots terugkijken op een geslaagde missie. Jullie hebben in deze finale geen enkele wedstrijd verloren. Neem maar eens even de tijd om te beseffen hoe knap dat is. Het antwoord op de vraag hoever je kunt komen als je je gedurende een jaar inzet voor het team is bij dezen beantwoord. Héél ver namelijk! Naast het behalen van een derde plaats hebben jullie mooie, maar ook teleurstellende momenten mogen delen. Jullie hebben mogen ervaren wat het betekent om deel uit te maken van een team. Dat wanneer de een even wat minder gaat, de ander er is om boven zichzelf uit te stijgen. Dat wanneer de een verdrietig is, de ander hem of haar weer opbeurt. Dat jullie dit SAMEN hebben gedaan.

Alle toegewijde mensen die betrokken zijn geweest bij dit avontuur, dank jullie wel!. Bedankt lieve juf Simone, die met Harry is afgereisd naar Julianadorp om jullie aan te moedigen, die jullie met regelmaat trakteert en die de bekers sponsort. Dankjewel meester Maarten, die aanwezig was bij de halve finale in Harderwijk voor de support en die jullie heeft getrakteerd op een etentje na het behalen van de derde plaats op het NK Schooldammen, maar ook bedankt ouders, die elke ronde weer mee zijn gereisd. Fantastische trainers van DamClub Harderwijk (Bert, Fred en Jan Hendrik), die jullie met hun kennis en toewijding in een jaartje tijd zoveel beter hebben gemaakt, jullie ook hartelijk bedankt!

De eindstand

Één reactie op “Team Wolderweide 1 wordt derde op het NK schooldammen 2024”

1. Wat een leuk verslag Linda, hartelijk bedankt! En het Wolderweide team wat een resultaat zeg, in een woord … GE-WEL-DIG. En geen enkele wedstrijd verloren, heel knap. Mooi beschreven hoe jullie als team dit samen hebben behaald, blijf hiervan genieten hoor … Wij als damclub Harderwijk zijn dan ook supertrots op jullie.