Op 20 mei 2023 speelde Gwen in Nieuwerbrug aan de Rijn haar allereerste NK Dammen. In haar eerste poging om zich te meten met andere Nederlandse meiden in dezelfde leeftijdscategorie liet ze al direct zien dat ze, ondanks de relatief korte tijd die ze tot dan toe dammend had besteed, al goed mee kon komen op het nationale niveau van de welpen. Op Gwens eerste nationale kampioenschap presteerde ze het om 11 punten uit negen wedstrijden te behalen. Het was tot het allerlaatste moment spannend. Gwen moest zelf haar laatste partij winnen om zich kampioen te mogen noemen, maar daarnaast was ze afhankelijk van de resultaten van de andere speelsters die eveneens boven in het klassement meededen. Als Chantal van Santen, die na acht speelronden de lijst aanvoerde, haar negende partij tegen Floris Tukker zou winnen of remise zou spelen, dan zou ze kampioen zijn. Gwen trok haar negende partij tegen Luca Saracino naar zich toe en toen was het afwachten wat Chantal zou doen. De nummer drie na acht speelronden, Viviënne Meijer, kon Gwen niet meer inhalen. Ook zij won haar laatste wedstrijd en kwam daarmee net als Gwen op 11 punten, maar het aantal weerstandspunten van Viviënne was lager, omdat ze in de laatste ronde een zwakkere tegenstander trof. Doordat Chantal verloor, bleef haar puntensaldo op 10 hangen en werd Gwen Nederlands Kampioen.

Prijsuitreiking NK Dammen Welpen Meisjes 2023

Op 11 mei 2024 stond Gwen voor de uitdagende taak om haar titel te prolongeren. Aan de voorbereidingen zou het in ieder geval niet gelegen hebben. De heren van DC Harderwijk hebben ook in de aanloop naar dit toernooi veel met Gwen geoefend en ook buiten de clubavonden om is er vrijwel dagelijks geoefend met het oplossen van diagrammen en het spelen van partijen in hetzelfde tempo als op het NK werd gedaan. Ondanks deze prima aanloop naar het Nederlandse Kampioenschap voelde Gwen zich behoorlijk gespannen. Zo gaf ze in de dagen voor het toernooi meermaals aan druk te voelen en zei ze dat ze bang was om opeens heel slecht te spelen. Het grote verschil met vorig jaar is dat de meeste deelnemers nog nooit van Gwen Scholten hadden gehoord en dat niemand iets van haar verwachtte, zeker niet omdat ze deze mooie sport destijds pas ongeveer een halfjaar beoefende. Op het NK van 2024 was dit wel anders. Bij binnenkomst in Denksportcentrum De Hoog in Gouda werd direct duidelijk dat de concurrenten van Gwen wel degelijk wisten wie ze is en wat ze kan. Enerzijds is de aandacht en het vertrouwen dat in haar wordt geuit uiterst vleiend, maar ook werden er op deze manier (indirect) verwachtingen uitgesproken, wat weer zorgde voor extra druk.

De deelnemers zitten klaar voor ronde 1

In de eerste paar wedstrijden lukte het Gwen niet om haar beste spel te spelen. Ze verloor haar eerste wedstrijd van Lucas Boer, na enkele schijven voor te hebben gestaan in de partij. Naar eigen zeggen maakte Gwen een domme fout, waardoor ze haar voorsprong onnodig weggaf en uiteindelijk zelfs verloor. Haar tweede wedstijd tegen Christian Heuvelink verliep een stuk voorspoediger en ze pakte de volle twee punten. In ronde drie maakte ze, zoals Gwen zelf aangaf, opnieuw een blunder en moest ze het bord met nul punten weer verlaten. Met twee punten uit de eerste drie wedstrijden stond Gwen op een gedeelde 27ste plaats in het algemene tussenklassement en had ze de 5de positie in het tussenklassement van de welpenmeisjes. Er moest dus wel iets gaan gebeuren in de komende partijen als Gwen dit jaar opnieuw de titel zou willen pakken. Gwen wist zich te herpakken en in de vier volgende wedstrijden pakte ze de maximale score van 8 punten, waarmee ze opklom naar een 6de positie in het gemengde tussenklassement en waarmee ze de koppositie in het tussenklassement bij de meiden opeiste.

Gwen mag zichzelf tweevoudig Nederlands Kampioen noemen

Om kampioen te worden, had de welp van DC Harderwijk nog één punt nodig uit de volgende twee wedstrijden. Terugkijkend op de zenuwslopende finale van vorig jaar zou het toch wel heel prettig zijn om de einduitslag in eigen hand te hebben en daarbij niet afhankelijk te zijn van de resultaten van andere deelnemers. De achtste tegenstander van Gwen was David Vlot, de nummer 1 van het algemeen tussenklassement en de uiteindelijke kampioen. Na tientallen minuten, die gevoelmatig als uren voorbij leken te kruipen, kwam Gwen met een glunderend gezicht terug met het goede nieuws dat ze remise had gespeeld tegen David. Met nog een laatste wedstrijd voor de boeg vertelde de organisatie hoe de zaken ervoor stonden en wie er mogelijk nog in de prijzen konden vallen, waarbij ook werd benoemd dat Gwen al kampioen was. Verlicht van alle druk die op de kleine schouders van de Ermelose rustte, won Gwen haar laatste wedstrijd van het toernooi vrij eenvoudig van Stjoppa Zinchenko en heeft ze ondanks de moeizame start van het NK een keurige score van 13 punten uit negen wedstrijden behaald, waarmee ze een 5de plaats behaalde in het totaalklassement.

De eindstand van het NK Welpen 2024

3 reacties op “Gwen Scholten pakt ook dit jaar de titel Nederlands Kampioen Dammen Welpen Meisjes”