Goed presteren op toernooien en het beste uit je eigen spel kunnen halen smaakt naar meer. Gelukkig voor Gwen stond er op zondag 7 januari 2024 wederom een toernooi in haar agenda. Deze keer betrof het geen meisjestoernooi, zoals het DroomDamsters-toernooi van afgelopen 3 januari, maar een jeugdtoernooi voor spelers en speelsters in de leeftijd van 4 t/m 19 jaar. Om 10:00 uur startte het eerste (van drie) open jeugddamtoernooi van de Haarlemse Damclub in Clubhuis De Krocht. Aan de hand van de ranglijst na de eerste zeven ronden werden er drie categorieën gemaakt. Het dertigtal deelnemers zou worden opgesplitst en vervolgens zouden er nog vier speelronden volgen. De nummers 1 t/m 10 zouden strijden in de A-categorie, de spelers die na zeven ronden op de posities 11 t/m 20 stonden, zouden onderling uitmaken wie de winnaar van de B-categorie wordt en de spelers op de plaatsen 21 t/m 30 mochten uitvechten wie zich de winnaar van categorie C mag noemen.

Gwens eerste drie wedstrijden verliepen als gehoopt en ze scoorde de volle 6 punten. Al snel werd het de organisatie van het toernooi, evenals de wat oudere jeugdspelers en toeschouwers, duidelijk dat Gwen niet zomaar een meisje was dat voor de lol een potje kwam dammen in Haarlem. Nee, deze meid had een missie! Na het beantwoorden van de nodige vragen die aan zowel Gwen als haar ouders werden gesteld, werd het de aanwezigen duidelijk dat ze een Nederlands Kampioen in hun midden hadden. Dit werd meerdere keren benoemd door de organisatie en ook werd er meermaals verteld wat een eer het toch was dat Gwen speciaal in Haarlem kwam dammen. Deze woorden zijn ontzettend mooi en vleiend, maar ze brachten ook een ietwat ongemakkelijk gevoel mee voor de kleine kampioene om nog maar niet te spreken over de druk die het benoemen van haar prestaties met zich meebracht. Andere spelers hadden nu ook een missie, want laten we eerlijk zijn… Wie wil er nu niet de kampioen van Nederland verslaan? Met het gevoel alsof er een schietschijf op haar rug was bevestigd, zette Gwen het toernooi voort.

Dammen in Clubhuis De Krocht

De vierde wedstrijd eindigde in remise en haar vijfde partij van de dag verloor ze naar eigen zeggen door een blunder van zichzelf. De frustratie kwam duidelijk naar voren, maar het zou niet de eerste keer zijn dat Gwen na een misser alsnog mooie partijen weet te spelen. Ze nam even wat tijd voor zichzelf, dronk wat, at wat en herpakte zich. Er wachtten immers nog zes wedstrijden op haar om gespeeld te worden, dus er kon werkelijk nog van alles gebeuren. Wedstrijd zes en zeven won ze en na de zevende speelronde stond ze met 11 punten op de derde plaats. Ze mocht de vier partijen die volgden dus spelen in de A-categorie.

Een leuk feitje is dat Gwen voor de aanvang van het toernooi aangaf dat ze het grappig zou vinden om de Haarlemmerzet uit te halen in Haarlem. Met een grote glimlach op haar gezicht vertelde ze dat ze gedurende de zevende wedstrijd een verlengde Haarlemmerzet had uitgehaald.

Met nog vier wedstrijden te gaan, wilde Gwen opklimmen van haar huidige derde positie naar de eerste plaats. Om dat te behalen, moesten er nog wel wat punten worden toegevoegd aan haar totaalscore. De achtste ronde speelde Gwen tegen de lijstaanvoerder van dat moment en ze won. Ook in de twee partijen die daarop volgden, wist ze de winst te behalen. Met 17 punten uit 10 wedstrijden stond ze bovenaan. Nog één wedstrijd te gaan en alhoewel de nummer twee 15 punten had, zou minstens remise haar de volledige zekerheid geven. Een teleurgesteld negenjarig meisje kwam teruggelopen van wedstrijdtafel nummer 1 met de mededeling dat ze had verloren. De nummer twee won wel en beide spelers hadden nu 17 punten uit elf wedstrijden. Het aantal weerstandspunten was uitsluitend voor de organisatie zichtbaar en naar de eindstand konden we alleen maar gissen. Zou Gwen zich het verlies in de laatste ronde kunnen permitteren?

Groepsfoto van alle deelnemers

Zenuwslopend waren die laatste momenten. Eerst werd de top 3 van de C-categorie bekendgemaakt. De prijzen werden uitgereikt en er werden foto’s gemaakt. Hetzelfde riedeltje werd herhaald voor de dammers uit categorie B en Gwen hield het niet meer van de spanning. De nummer drie van de A-categorie werd naar voren geroepen. Dit was niet Gwen. Toen werd de nummer twee van deze categorie verzocht om naar voren te stappen en ook deze keer was het niet Gwens naam die genoemd werd. Als laatste werd Gwen gevraagd naar voren te komen. Zij is de toernooiwinnares van het Eerste Open Jeugdtoernooi in Haarlem! De eindstand werd nu wel getoond op het scherm. Het feit dat Gwen 4 weerstandspunten meer had dan haar directe concurrent was doorslaggevend voor haar overwinning.

De top 3 van categorie A

2 reacties op “Een goede start van het nieuwe jaar voor Gwen Scholten: Eerste Open Jeugdtoernooi in Haarlem”