Een goede start van het nieuwe jaar voor Gwen Scholten: DroomDamsters

Het nieuwe jaar was nog maar nauwelijks begonnen en Gwen kon al niet meer wachten om deel te nemen aan een damtoernooi, waarin zij het geleerde in praktijk kon brengen. Op woensdag 3 januari stond het tweede meisjesdamtoernooi van DroomDamsters op het programma. Het eerste DroomDamsters meisjestoernooi dat op 24 juni 2023 werd gehouden in Lunteren was met 40 deelneemsters een groot succes en de dag van dit tweede toernooi beloofde eveneens een geslaagde dag te worden. Om 11:00 uur zaten 42 deelneemsters, die in leeftijd variëren van 6 jaar tot en met 15 jaar, klaar in MFC De Magneet in Hoogeveen om het jaar 2024 al dammend in te luiden. Na de openingszet door voormalig Nederlands B-categoriekampioene Elise Schouten, ging de eerste van de in totaal zeven speelronden van start. In ronde 1 pakte Gwen vrij eenvoudig twee punten tegen Elin de Fouw en ook de tweede ronde tegen Fianna van der Heide verliep vrij voorspoedig en leverde de Ermelose twee punten op. In de ronden die daarop volgden, zette Gwen haar winning streak voort door achtereenvolgens Rozemarijn van der Hoek en Kato Klein te verslaan. Na 8 punten te hebben verzameld in de eerste vier wedstrijden was Gwen de koploper van het klassement.

Stand na vier speelronden

Nu was het tijd voor een lunch en de nodige ontspanning. Om 14:00 uur, nadat alle damsters hun buik hadden gevuld en hun concentratie hadden weten te herpakken werden de laatste drie ronden gespeeld om te bepalen wie zichzelf aan het eind van de dag toernooiwinnares zou mogen noemen. Ook zou dan blijken welke speelsters de winnaressen van hun eigen leeftijdscategorie zijn. In ronde vijf maakte Gwen een misser tegen de 13-jarige Emy van den Berg en moest zij het dambord verlaten zonder punten uit deze wedstrijd. Hoewel deze nederlaag hard aankwam en de tranen rijkelijk vloeiden, was Emy zo aardig om Gwen gerust te stellen. Fouten maken we tenslotte allemaal. Als niemand fouten zou maken, zouden alle partijen eindigen in remise en dat is nu eenmaal niet hoe het werkt. Gwen herpakte zichzelf en ging er in de zesde speelronde weer volledig voor en met een overwinning op Laura Ekkelkamp mocht ze twee punten toevoegen aan de acht punten die ze tot op dat moment had vergaard. De top drie zag er na de voorlaatste ronde als volgt uit:

Zou het Gwen lukken om in de top 3 te eindigen?

De laatste partij van Gwen moest ze strijden tegen de lijstaanvoerdster van dat moment, Fiene Martens. Gwen wist dat dit een zware kluif zou worden, maar haar vastberadenheid om nog één keer te knallen die middag resulteerde in remise tegen Fiene en dat maakte dat Gwens puntentotaal op 11 uit zeven wedstrijden uitkwam. Indy Schouten was te sterk voor Emy van den Berg en zij was met 13 punten de winnares van het tweede DroomDamsters meisjestoernooi. Omdat Fiene een puntje liet liggen tegen Gwen, moest ze met 12 punten genoegen nemen met een tweede plaats in het eindklassement en Gwen eindigde met 11 punten op de derde plaats. Aangezien Indy en Fiene beiden jaren ouder zijn dan Gwen, was Gwen de beste van haar leeftijdsgenoten en won ze de eerste prijs in haar eigen leeftijdscategorie.

Bron: DroomDamsters