WjK Rapid 2023: Een vliegende start en een vrije val

Vandaag zou een lange en zware dag worden. Dat wist Gwen van tevoren. Om 08:30 uur was er een bijeenkomst over het WjK Rapid en om 09:00 uur zou de eerste wedstrijd worden gespeeld. Voor die tijd moesten de welpen al zijn aangekleed en moest het ontbijt al hebben plaatsgevonden. In tegenstelling tot wat er gisteren gedacht werd, werden er in de categorie G10 negen ronden gespeeld, waarvan de loting volgens het Zwitserse systeem gebeurde. Met 25 deelneemsters zal er elke ronde iemand niet hoeven spelen. Gwen was de eerste die een zogenaamde bye kreeg en daardoor kon zij na de briefing nog even ontspannen. Gwen vloog daarna uit de startblokken en pakte zeven punten uit de eerste vijf wedstrijdronden.

De resultaten van de eerste vijf speelronden van Gwen

De bye in de eerste ronde leverde twee punten op. In ronde twee, drie en vier speelde ze remise en in de vijfde ronde presteerde Gwen het om te winnen van regerend Europees Blitz kampioene Luize Gudevica Liepina. Met deze prachtige overwinning nog vers in het geheugen en een zesde positie in de tussenstand brak de lunchpauze aan. Direct na de lunch is Gwen teruggegaan naar de hotelkamer op de derde verdieping om de drukte beneden te ontlopen. Als verrassing werd er een foto gedeeld met de jeugdspelers waarop te zien is dat de ‘grote mannen’ van TeamNL hen succes wensen.

Succes namens Jan Groenendijk, Wouter Sipma, Jitse Slump en Martijn van Ijzendoorn

Of het nu de onderbreking was, de opponentes die Gwen na de pauze trof, de druk die ze voelde of wellicht alledrie, Gwen kon geen wedstrijd meer winnen na de lunch. Sterker nog, ze pakte geen enkel punt meer. Het is helaas bij de zeven punten gebleven ze die voor de middagmaaltijd behaalde. Daardoor zette Gwen een vrije val in in de ranglijst en eindigt op de 20ste plaats.

De eindstand van het WjK Rapid

Niet geheel onbegrijpelijk was Gwen behoorlijk ontdaan door de manier waarop dit toernooi voor haar eindigde. Ze had vooraf niet de illusie gehad dat ze in de top van dit WjK zou eindigen, maar de vier nederlagen op rij deden haar zeer. Eenmaal van de schrik bekomen, was het tijd om te dineren. Het avondeten was wederom niet om vrolijk van te worden en Gwen is niet de enige die het eten in deze accommodatie meer dan beu is. Voor de deelnemers en begeleiders van de jeugdspelers is het eten een ‘probleem’ aan het worden. Sommige kinderen weigeren te eten in het hotel (één iemand is zelfs ziek en spuugt gal door het gebrek aan voedsel in de maag) en de meesten leven voornamelijk op yoghurt en stukjes fruit uit de supermarkt. Het voedsel uit de supermarkt wordt buiten, op de vensterbanken, uitgestald in de hoop dat het wat langer vers en houdbaar blijft. Met alles wat zich in de wereld afspeelt, voelt dit mogelijk als een kleinigheid, maar de wanhoop van de betreffende ouders en begeleiders van niet of slecht etende kinderen is duidelijk merkbaar.

Dit is ongeveer hoe de meeste vensterbanken van Hotel Dobosz er momenteel uitzien

Nog één dag te gaan en dan kan het team terugkeren naar Nederland, terug naar hun eigen omgeving en terug naar het voedsel dat ze gewend zijn. Wat zullen de kookkunsten van de ouders gewaardeerd worden de komende tijd! Maar eerst staat er nog het WjK Blitz op het programma, waarin de speelsters 5 minuten plus 3 seconden per zet op de klok krijgen. Wederom zullen er negen ronden gestreden worden om punten en zal er geloot worden volgens het Zwitserse systeem. Met de Poolse Danuta Bozejewicz die zich morgen bij het gezelschap voegt, komt het spelersaantal voor dit toernooi op 26.

Bonus:
Helaas is het juiste antwoord op de prijsvraag nog niet gegeven, dus er is hier geen eervolle vermelding te zien.
Tip: Onze mystery man komt uit het noorden des lands.