WjK Blitz: In de middenmoot!

Het WjK Blitz was het laatste toernooi van dit evenement en werd in een razendsnel tempo afgerond. De eerste van de negen wedstrijdronden begon om 09:00 uur en de laatste ronde stond om 12:25 uur op het programma. Voordat Gwen haar eerste wedstrijd tegen Oleksandra Skydan ging spelen, moesten er nog wat andere belangrijke zaken geregeld worden. Zo is Gwen opgestaan, heeft ze zich opgefrist en aangekleed en is ze om 07:15 uur aangeschoven voor het ontbijt. Het belangrijkste van alles is dat ze, voordat ze aan haar eigen partijen begon, de heren van DCH1 en DCH2 via een voicebericht succes heeft gewenst voor hun wedstrijden van vandaag in de Nationale Clubcompetitie.

Gwen samen met haar coach

De eerste wedstrijd tegen Oleksandra ging gesmeerd. Ze pakte twee punten en werd vervolgens geloot tegen Varvara Ivanova. Gwen verloor doordat ze door haar tijd heen was. Ze baalde hier stevig van, want ze was er van overtuigd dat het anders nog remise had kunnen worden. Wedstrijd drie mocht Gwen het opnemen tegen Malwina Wladyka. Deze strijd leverde haar twee punten op. Gerelmaa Ganbat, die ze in ronde vier trof, was helaas een maatje te groot. In de partij tegen Rezija Rina ging Gwen er wél met de winst vandoor, maar in de partij die daarop volgde, lukte het haar niet om een punt te pakken tegen Danuta Bozejewicz. Partij nummer zeven tegen Milena Kuszaj resulteerde in twee punten en de strijd tussen Ramona Serpane in match acht eindigde in remise. Jammer genoeg kon Gwen het toernooi niet afsluiten met een overwinning of remise in partij nummer negen, maar met negen punten uit evenveel wedstrijden eigent ze zich toch een positie in de middenmoot toe, namelijk een 14de plaats in de eindstand.

De eindstand van het WjK Blitz 2023

Alle wedstrijden zijn gespeeld, alle drie de toernooien zijn tot een eind gekomen en de prijzen zijn verdeeld. Zo leek het althans. Het Rapid toernooi van gisteren in de categorie B13 kreeg nog een staartje. Twee deelnemers uit Mongolië hadden besloten dat het gunstig zou zijn om in de laatste partij remise te spelen. De uitslag van de partij die op de tafel naast hen werd gespeeld, was al bekend en zij hadden berekend dat ze bij remise op de eerste en derde plaats in het eindklassement zouden komen te staan. Wat deze jongens niet beseften, was dat het moment waarop zij het op een akkoordje gooiden, werd vastgelegd door TeamNL coach Heike. Na het tonen van de video aan de arbitrage werd besloten dat de jongens beiden nul punten kregen voor deze laatste wedstrijd. Als gevolg van dit besluit pakte de Oekraïense Lev Poretskyi de eerste prijs en mocht onze eigen Alexei Ovsyanko geheel onverwacht toch nog een bronzen plak in ontvangst nemen.

De trotse Nederlandse spelers met hun diploma’s, medailles en bekers

Nu het WjK van 2023 voorbij is, kwam TeamNL nog een laatste keer tezamen voor een nabespreking, het vieren van de overwinningen en lieten de spelers en coaches de TeamNL-yell nog één keer luidkeels horen in hun Holland House. “Elke zet controle!!!”. (Hoogstwaarschijnlijk was deze yell ook te horen in de andere delen van het hotel… en ver daarbuiten). Tussen alle bezigheden van vandaag door heeft Gwen de telefoon nauwlettend in de gaten gehouden om de uitslagen van de wedstrijden van haar DCH-collega’s volgen. DCH2, gefeliciteerd met jullie overwinning! DCH1, jammer dat het niet mocht lukken deze keer. Ook moest er nog worden overlegd wat een passende afsluiting zou zijn voor het WjK-avontuur in Polen. Hier hoefde niet lang over nagedacht te worden. De deelnemers waren het er al snel over eens.

Pizza!

Juist! Na dagen met koude bieten- en/of leftoversoep, zure wortelrasp, droog brood en ondefinieerbare broccoli-bloemkool-wortelprut op het menu was er maar één antwoord mogelijk, namelijk samen genieten van lekker eten! Gelukkig had de lokale pizzeria ruimte voor dit grote gezelschap. Met de teamcoaches is afgesproken dat, eenmaal terug in het hotel, de lichten op de kamers uiterlijk om 02:00 uur uitgaan. Of Gwen het daadwerkelijk zo laat gaat maken, wachten we af. Morgen na het ontbijt worden alle spullen ingepakt en verzameld en zal de lange busreis vanuit Polen terug naar Nederland beginnen.

2 reacties op “WjK Blitz: In de middenmoot!”

1. Mooie blitz afsluiting van je eerste (!!) jeugd WK Gwen.
    Hopelijk een goede terugreis gehad en tot gauw op de club.

2. Toch nog een mooi resultaat op zo’n groot toernooi Gwen. Super gedaan, mooi om op terug te kijken en veel geleerd.