WjK speeldag 5: Gwens zesde wedstrijd was een zeer goede!

De wekker ging al vroeg op deze halloweenochtend en na een stevig ontbijt verscheen Gwen rond 08:30 uur op deze 31ste van oktober in toepasselijke kledingstijl aan de wedstrijdtafel.

Gwen heeft haar kleding aangepast op Halloween

Zo’n vijf minuten voor de zesde wedstrijdronde van dit wereldkampioenschap voor de jeugd van start ging, verscheen de Litouwse Kamile Matijoskaite aan het dambord. Anderhalf uur en 51 zetten later kwam Gwen met het heuglijke nieuws dat zij de partij had gewonnen vanuit de speelzaal naar het Holland House gelopen.

Gwen en Kamile voor de start van wedstrijd nummer 6

De nabespreking met coach Machiel was zeer positief. De wedstrijd tegen de welp uit Litouwen is tot dusver de beste wedstrijd van Gwen op dit WjK. Sterker nog, Machiel sprak zelfs van ‘de perfecte partij’. Het zit er dus echt wel in bij onze jongedame van DamClub Harderwijk. Dat het er niet altijd uit komt op deze zeer jonge leeftijd is volgens de coach heel gebruikelijk. Stukje bij beetje zullen de welpjes en pupillen zich de zetcontrole meer eigen maken en deze beter kunnen toepassen in hun partijen, waarna er minder fouten en dus meer overwinningen zullen volgen. Kinderen uit andere landen, en dan met name die uit de Oost-Europese landen, hebben hier een grote voorsprong, omdat zij doorgaans vele jaren jonger zijn wanneer zij voor het eerst met de damsport in aanraking komen. Het is tot op heden nog niet voorgekomen dat een Nederlandse welp er met het goud vandoor ging op een EjK of WjK, aldus Rik Keurentjes (hoofdcoach van TeamNL). Het talent komt er bij de Nederlandse jeugdspelers pas écht uit als zij in een hogere leeftijdscategorie meedoen en reeds enkele jaren ervaring hebben opgedaan.

Notatieformulier van de wedstrijd tussen Gwen en Kamile

De herfstvakantie in de regio Harderwijk was als voorbij toen het WjK in Polen begon. Gelukkig heeft Gwen vrijstelling van school kunnen krijgen om deze mooie ervaring te kunnen opdoen, maar dat neemt niet weg dat ze het contact met haar juffen en klasgenoten mist. Deze middag rond 13:30 uur heeft Gwen de gelegenheid gekregen om een videogesprek met haar juf Simone en de kinderen uit haar klas te houden. Gwen heeft kunnen vertellen over haar avonturen in Polen en haar klasgenoten mochten vragen stellen en via de videoverbinding konden ze een kijkje nemen in het hotel. Dit contactmoment is zo goed bevallen, dat er donderdagmiddag opnieuw een videogesprek is ingepland met de groep.

Even bijkletsen in een videochat met haar klasgenoten

Aangezien er vandaag maar één wedstrijdronde op het programma stond, had Gwen in de middag voldoende tijd over om activiteiten te ondernemen met de andere deelnemers van dit toernooi. Zo heeft Gwen samen met Chantal, Viviënne, Indy, Fiene en Yulia een ijsje gegeten en werd er wederom een duik genomen in het zwembad van het hotel. Ook zijn de welpen toegevoegd aan de WhatsApp-groep van de oudere jeugdspelers en de verwachting is dat er binnenkort een afspraak wordt gemaakt om gezamenlijk te gaan weerwolven. Vrijwel direct na het avondeten is Gwen gaan slapen. Morgen wordt een lange dag, want er staan twee partijen op het programma. Haar eerste wedstrijd zal om 09:00 uur starten. Ze neemt het dan op tegen de Poolse Karolina Gorczynska.

Tussenstand na speelronde 6

2 reacties op “WjK speeldag 5: Gwens zesde wedstrijd was een zeer goede!”

1. Mooie partij Gwen, gefeliciteerd!! Ga zo lekker door, morgen dubbele ronde, dubbele kansen.
    En … leuke verslagen Linda!