WjK speeldag 3: Een pijnlijke nederlaag zorgt voor frustratie

Nadat de leden van TeamNL hun ontbijt van deze ochtend naar binnen hadden gewerkt, volgde er een teambespreking met aansluitend extra damoefeningen voor de Nederlandse welpen en pupillen onder leiding van de coaches Wouter en Machiel. De derde ronde van dit Wereldkampioenschap voor de jeugd startte vandaag om 15:00 uur, dus er was voldoende tijd voor de jeugdspelers om zich voor te bereiden op de komende partij. De nieuwe ruimte waarin de wedstrijden van vandaag plaatsvonden, kon op dat moment nog even niet worden bekeken. Gisteren werd er een bruiloft gevierd en de restanten van deze feestelijkheden moesten nog worden verwijderd, de zaal moest worden schoongemaakt, de tafels moesten in de juiste opstelling worden neergezet en, ook niet onbelangrijk, de damborden, klokken, naamborden et cetera moesten nog worden klaargezet. Rond 13:15 uur kon Gwen een kijkje nemen in de nieuwe speelzaal.

Extra damoefeningen voor de jongste spelers

Om 15:00 uur was het dan eindelijk zover. De derde ronde ging van start en Gwen mocht het opnemen tegen de Estlandse Polina Puumann. Rond 16:30 uur gaf Gwen op. Ze had nog slechts drie schijven over en haar opponente had er meer dan dat. Ook had zij een dam op het bord staan, waardoor het voor Gwen niet meer mogelijk was om te winnen of om er een remise uit te slepen. Ook coach Machiel gaf aan dat deze partij inderdaad als verloren beschouwd kon worden. Deze nederlaag kwam harder aan dan de verliespartijen van de voorgaande twee dagen. Nadat ze haar tranen van frustratie en teleurstelling had gedroogd, is Gwen nog even met Machiel in gesprek gegaan om te partij te analyseren.

Polina en Gwen zitten klaar voor speelronde nummer drie

De andere welpenmeisjes van TeamNL speelden remise tegen elkaar en pakten hiermee beiden 1 punt. Gwen staat vooralsnog laatste in de ranking. Morgen speelt ze twee partijen, waarvan ze in de wedstrijd van 09:00 uur tegen teamgenote Viviënne Meijer mag strijden. Tegen wie ze haar tweede wedstrijd om 15:00 uur speelt, wordt morgen nadat de vierde speelronde is voltooid bekendgemaakt.

Tussenstand na de derde speelronde

Gelukkig was er naast een gevoel van deceptie ook ruimte voor wat leuke dingen vandaag. Zo vierde Louise Gabbert uit TeamNL haar achttiende verjaardag en trakteerde de Nederlandse jeugdspeler met Turkse roots Emre Hageman op het snoepgoed Turks fruit ter ere van het vandaag exact 100-jarige bestaan van de republiek Turkije.