WjK speeldag 1: Een moeizame start voor de Nederlandse welpenmeisjes

Toen Gwen op de ochtend van deze eerste WjK speeldag wakker werd, voelde ze zich nog zeer vermoeid. De twaalf uur durende reis van de voorgaande dag en alle opgedane indrukken, maar ook het gebrek aan informatie en de onduidelijkheden die er tot op dat moment waren, hebben zo hun tol geëist. Ze was dan ook niet al te vrolijk in de vroege uurtjes van deze dag, zo werd uit zeer betrouwbare bron (Marco) vernomen. Na het ontbijt en een ochtendwandeling door de straten van Police, verbeterde haar humeur aanzienlijk. Om 11:00 uur was het tijd voor de openingsceremonie. Er is inmiddels bekend in welke zalen er de eerste en tweede wedstrijdronde gespeeld gaan worden. Na de tweede ronde zullen de wedstrijden van het WjK elders gaan plaatsvinden. Hopelijk zal spoedig worden bepaald waar dit zal gaan gebeuren. De spelers van TeamNL hebben zich voor de opening van het evenement in het oranje gehuld om een mooie groepsfoto te laten maken.

De spelers van TeamNL

Rond 12:15 uur werd de loting van de eerste speelronde bekendgemaakt. Gwen mocht het gaan opnemen tegen een oude bekende, namelijk Ramona Serpane uit Letland tegen wie zij het op het EjK van 2023 in Tallinn ook heeft opgenomen. In Tallinn verloor Gwen van de uiteindelijke nummer vier van het Europese jeugdkampioenschap. Helaas moest ze ook vandaag haar meerdere erkennen in dit meisje uit Letland. Zo moeizaam als Gwen haar bed uit kon komen deze ochtend, zo moeizaam verliep ook de eerste speelronde voor de Nederlandse welpenmeisjes. De andere meiden uit TeamNL verloren namelijk eveneens hun eerste partij. De tijd die Gwen nog te besteden had tussen haar partij en het diner heeft ze zeer rustig doorgebracht. Eerst is ze even in gesprek gegaan met haar coach over de gespeelde partij en de komende wedstrijd van morgen, maar daarna heeft ze niet veel meer ondernomen. Ze heeft de meeste tijd doorgebracht op haar hotelkamer om uit te rusten en te ontspannen.

Ramona en Gwen wisselen traditiegetrouw souvenirs uit voor de wedstrijd begint

Niet alleen de organisatie kan beter, ook het voedsel dat wordt geserveerd in Hotel Dobosz is niet exact wat Gwen van tevoren in gedachten had. Nu verwachtte Gwen echt geen Michelinsterwaardige maaltijd, maar de broccoli, wortel en bloemkool die waren verwerkt tot een ondefinieerbaar prutje en de droge boterhammen die je uitsluitend met een flinke laag boter of een ander smeuïg smeerseltje en heel veel water door de keel kunt krijgen, vielen toch ietwat tegen. Desondanks werd er rond de klok van 19:00 uur opnieuw een sprint getrokken naar de eetzaal om een plaats te bemachtigen aan de eettafel met het idee om op een acceptabel tijdstip, met een gevulde buik, naar bed te kunnen gaan. En op tijd naar bed is zeker deze avond geen overbodige luxe. De welpen worden morgenochtend om 07:00 uur aan de ontbijttafel verwacht en om 08:30 uur moeten zij in de speelzaal aanwezig zijn voor speelronde nummer twee. De tussenstand na de eerste ronde ziet er als volgt uit:

De tussenstand

De loting van ronde twee is bekend. Gwen mag morgen haar tweede WjK-wedstrijd spelen tegen de Litouwse Austeja Daujotaite.