WjK 2023: Een lange reis, een grote chaos en veel onduidelijkheid

Op de ochtend van woensdag 25 oktober 2023 was het dan eindelijk zover. Na de dagen tot dit moment te hebben afgeteld, is het avontuur begonnen. De reis naar Letland… Nee, Duitsland… Nee wacht, de reis naar Polen begon al vroeg. Iets na 07:00 uur was Gwen op het station in Ermelo om met de trein naar Hengelo te vertrekken om daar vervolgens samen met de andere spelers van TeamNL, de begeleiders en de coaches met de bus naar het Poolse Police, waar het WjK van 2023 zal plaatsvinden, af te reizen. Ruim twaalf uur na vertrek, rond 19:30 uur, arriveerde het team in Hotel Dobosz. Team Mongolië en Team Chinees Taipei waren reeds gearriveerd in het verblijf. Na de tassen naar de hotelkamer gebracht te hebben, werd er nog even wat gegeten en daarna is Gwen vrijwel direct naar bed gegaan. Ook al is 26 oktober een acclimatisatiedag, er moeten toch zaken geregeld gaan worden en om het beste uit zichzelf te kunnen halen tijdens het toernooi, is het van belang dat Gwen fit en uitgerust is.

Verbouwing in Hotel Dobosz. De eerste en tweede etage worden gerenoveerd. Gwen verblijft op de derde etage.

Op 26 oktober begon Gwen de dag met een ontbijt om vervolgens een duik te nemen in het zwembad. Banen zwemmen is immers een prima manier om lichamelijk bezig te zijn en het hoofd leeg te maken. Later in de ochtend zijn de leden van TeamNL gezamenlijk naar een supermarkt in de buurt gegaan om eten en drinken in te slaan. Uiteraard kunnen ze wel in het hotel terecht voor ontbijt, lunch en diner, maar de tijden waarop deze maaltijden worden geserveerd zijn anders dan de meeste Nederlanders gewend zijn. Zo wordt er rond 14:00 uur a 15:00 uur geluncht en kan er pas tussen 19:00 uur en 22:00 uur worden aangeschoven voor het diner. De deelnemers van het WjK, en dan met name de jongere spelers, willen allemaal zodra het dinerbuffet geopend is eten. Ze gaan niet wachten tot 21:00 uur als de volgende ochtend vroeg de wekker weer gaat. Overbodig om te vermelden is dat het avondeten een grote chaos was, waarbij iedereen om klokslag 19:00 uur de eetzaal binnenstormde.

Ontspannen en het hoofd leegmaken

Er heeft een teambespreking plaatsgevonden en Gwen heeft een gesprek gehad met haar coach Machiel om haar toernooidoelen door te nemen. In de teambespreking kwam duidelijk naar voren dat de organisatie nog wel wat te wensen overlaat. Er is nog veel onduidelijkheid. Er is op 26 oktober, dus één dag voor de aanvang van het WjK, nog niet bekend in welke zalen er gespeeld gaat worden. Ook is er nog geen speelschema. Dit zijn zaken waar Gwen geen invloed op kan uitoefenen. Wat ze wel kan doen is zorgen dat ze goed voorbereid is. Ze heeft met haar coach zaken besproken als hoe zij zorgt voor ontspanning na de mentale inspanning die een partij met 80+1 op de klok van haar vergt, ze hebben haar strategie doorgenomen en ook heeft ze tips gekregen over het spelen van een zogenaamd ‘Oostblok’. Na dit onderonsje met Machiel heeft Gwen tijd doorgebracht met de andere welpenmeisjes van TeamNL. In de avond heeft Gwen nog wat zetjes bekeken uit het boek van Tamme van der Let en heeft ze een podcast geluisterd om heerlijk bij in slaap te vallen.

Waar en tegen wie zal Gwen haar eerste ronde spelen?

Over de dag van morgen valt nog weinig te vertellen, behalve dan dat de openingsceremonie om 11:00 uur zal starten en dat de eerste speelronde om 15:00 uur zal beginnen. Wie speelt tegen wie? Waar worden de wedstrijden gespeeld? Wie zal het zeggen…

2 reacties op “WjK 2023: Een lange reis, een grote chaos en veel onduidelijkheid”

1. Oh oh wat een amateuristisch gedoe & obstakels die weinig met dammen te maken hebben … Maar een hotel met een zwembad is niet verkeerd Gwen! Veel succes vandaag met de eerste ronde (waar en tegen wie dan ook).

2. Dit is niet de 1e keer dat de organisatie er een puinhoop
    van maakt.Ook bij de WK Senioren ging er veel fout.
    Maak er iedergeval een mooi toernooi van .