EjK speeldag 3: Een nieuwe strategie implementeer je niet in één dag

De derde wedstrijddag van het European Youth Draught Championship was een zware voor de Ermelose Gwen Scholten. Coach Ester had haar als tip meegegeven om haar speelstijl aan te passen door onder meer de schijf links achterin vroeg in het spel te betrekken in de opbouw. Met dit in gedachten maakte Gwen zich na het ontbijt klaar voor de partij tegen de Letlandse Serpane Ramona. Ook vandaag werden er traditiegetrouw souvenirtjes uitgewisseld voor de start van de wedstrijd.

Gwen en haar tegenstander Serpane voor de partij van vandaag

Doordat Gwen zó gefocust was op het toepassen van deze, voor haar nieuwe, strategie zag ze over het hoofd dat Serpane kon toeslaan door de Haarlemmer zet uit te halen. Ook al eindigde Gwen met 1 uur en een tweetal minuten op de klok, waaruit blijkt dat ze ook de tip over het langer nadenken per zet ter harte heeft genomen, kon ze de partij niet in haar voordeel beslissen. Het verlies kwam hard bij haar aan. Later op de dag, nadat ze haar coachingsgesprek had gehad en had geluncht met haar collegadammers, kon ze voor zichzelf verklaren waar het misging. “Ik wilde zo graag de opbouw doen zoals Ester had gezegd, dat ik niet goed genoeg op haar (Serpanes)zetten lette.” Morgen mag ze het opnemen tegen haar teamgenoot en inmiddels ook vriendin Viviënne Meijer. Gwen gaat opnieuw proberen de nieuwe strategie toe te passen, maar daarbij geeft ze aan extra goed te letten op welke mogelijkheden dat voor haar tegenstander creëert. Juist door dit goed te oefenen kan ze leren om zich deze nieuwe manier van spelen eigen te maken. Een nieuwe strategie implementeer je immers niet in één dag.

Na drie partijen gespeeld te hebben, neemt Gwen positie nummer 12 in met 2 punten. Morgenochtend om 09:00 uur zal zij het opnemen tegen de nummer 11 van de ranglijst. Wellicht lukt het haar dan om weer een of meerderezelfs twee punten behalen.

Nu mogen de ouders hun damkunsten laten zien

Niet alleen de derde speelronde voor de jeugd stond vandaag op het programma, ook was er een Blitztoernooi (5 minuten speeltijd plus 3 seconden per zet) voor de ouders. Twaalf deelnemers speelden zeven ronden volgens het Zwitserse systeem. Marco, de vader van Gwen, begon vol goede moed aan deze uitdaging, maar al snel werd hem duidelijk dat hij als niet-dammende ouder weinig in te brengen had tegen ouders die deze sport al langere tijd beoefenen. Twee van de deelnemende ouders mogen zich FMDJ-meester noemen en er was ook een ouder met de titel MI bij. Marco wist 1 punt te halen door remise te spelen tegen Edwin Vink en eindigde helaas onderaan de ranglijst.

Maar… Marco kan wel mooi zeggen dat hij op het EK in Estland heeft gespeeld 😉

Één reactie op “EjK speeldag 3: Een nieuwe strategie implementeer je niet in één dag”

1. De 2e overwinning is binnen,4 uit 4 mooi in de middenmoot.
    Succes zaterdag met ronde 5.