Gwens eerste speeldag op het EjK 2023

De eerste speeldag van het EjK is aangebroken en na een goede nachtrust gehad te hebben in een heerlijk bed op de vijfde verdieping van Hotel Dzingel in Estland, was het tijd voor een gezamenlijk ontbijt om deze leuke, maar toch ook spannende dag te starten. De eerste wedstrijddag werd geopend met een ceremonie, waarin de sponsoren van het toernooi werden bedankt en andere mensen die een rol van betekenis hebben gespeeld in de organisatie van het evenement werden in het zonnetje gezet. Nadat de openingsceremonie werd beëindigd met een Estlandse volksdans, hebben de begeleiders een gedeelte van het hotel omgetoverd tot een Holland House. In dit gedeelte kunnen de spelers van Team NL terecht na hun gespeelde wedstrijden om hun verhaal kwijt te kunnen, hun eventuele teleurstelling te verwerken en om gewoon even bij te komen van de geleverde inspanningen.

Het Holland House

Omdat er uiteindelijk maar 14 deelneemsters zijn in de categorie welpenmeisjes, is het format aangepast. In plaats van negen speelronden zullen er slechts zeven zijn. Wel wordt er nog steeds gespeeld volgens het Zwitserse systeem, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. De wedstrijden zijn op zo’n manier verdeeld dat er elke dag slechts eenmaal hoeft te worden gespeeld. De partijen van vandaag startten om 15:00 uur en de overige wedstrijden van het toernooi zullen voor de categorie waarin Gwen speelt om 09:00 uur aanvangen. Toen de lunch erin zat, was het voor Gwen tijd om zich voor te bereiden op haar allereerste Europese damwedstrijd tegen de Estlandse Liisalota Poldoja.

Gwen Scholten en Liisalota Poldoja

Met nog 1 uur en 12 minuten op de klok trok Gwen de winst van deze partij naar zich toe. Het lukte haar om vrijwel elke zet minstens een minuut na te denken en een zetcontrole uit te voeren. De wedstrijd werd vervolgens nagespeeld en samen met coach Ester van Muijen keek Gwen of er zetten zijn gedaan die bij nader inzien toch niet zo heel handig waren en waar er in het spel nog verbetering mogelijk is. De kritiek die de coach had, was grotendeels positief. Zo heeft Ester benoemd dat Gwen een ‘demonstratiewedstrijd’ heeft gespeeld door het centrum goed intact te houden. Tijdens de analyse kwamen er twee zetten naar voren die beter anders hadden gekund en het advies voor de komende wedstrijden luidt: “Neem nóg wat meer de tijd om de zetcontrole uit te voeren.” Al met al heeft Gwen een prima eerste wedstrijd gespeeld die ze ook zelf als goed heeft ervaren.

De tussenstand na ronde 1

De reden dat Gwen in Estland is, is uiteraard dammen, maar dat houdt niet in dat er geen plezier kan zijn. Na het avondeten heeft Gwen haar ontspanning gepakt door met de andere kinderen buiten te spelen en spelletjes als ‘de vloer is lava’ te doen. Zo kon ze even het hoofd leegmaken en lichamelijk actief zijn om op te laden. Rond 20:00 uur Estlandse tijd is ze naar bed gegaan, zodat ze morgen fit haar tweede wedstrijd op het EjK van 2023 kan spelen.

2 reacties op “Gwens eerste speeldag op het EjK 2023”