Wolderweide 1 pakt de eerste plaats in de provinciale schooldamfinale

Team Wolderweide 1 zou niet aan deze provinciale finale hebben kunnen deelnemen als de heren van DamClub Harderwijk zich niet vol enthousiasme hadden ingezet om deze jonge spelers te trainen en te begeleiden. Dank jullie wel Bert Foppen, Fred Elgersma en Jan Hendrik Kok voor de vele uren die jullie aan “De Vijf” van Wolderweide 1 hebben besteed!

De laatste voorbereidingen op de finale met Jan Hendrik

Met de zeer overtuigende overwinning (14 punten uit 7 wedstrijden) in de halve finale van Gelderland nog vers in het geheugen mochten De Vijf het afgelopen zaterdag 9 maart opnemen tegen de vijftien andere teams die zich via de halve finales van de provincie Gelderland wisten te plaatsen. In zeven speelronden, waarvan de loting werd bepaald aan de hand van het Zwitserse systeem, vochten zestien teams om vijftien(!) plaatsen in de halve finale van Nederland die op 20 april zal worden gespeeld. Het moest wel heel raar lopen, zou het Wolderweide 1 niet gelukt zijn om zich te kwalificeren voor de volgende ronde. Een plekje in de nationale halve schooldamfinale was deze dag echter niet het enige doel van Wolderweide 1. Het team wilde Putten namelijk verlaten met een beker!

Wolderweide 1 pakte op 27 januari de eerste plaats in de halve finale van Gelderland

Rond 13:30 uur begon de eerste ronde en Wolderweide 1 mocht het opnemen tegen een goede bekende, namelijk Wolderweide 2. In de halve finale van Gelderland troffen de twee teams elkaar eveneens. De Vijf van Wolderweide 1 pakten, evenals in de halve finale, een 8-0 overwinning tegen hun schoolgenoten. De eerste 2 wedstrijdpunten waren al snel verzameld. De tweede ronde mocht het team het opnemen tegen De Branink 1. Adam maakte een blunder en gaf zijn partij helaas onnodig weg, maar invalster Romijn pakte met haar overtuigende zege 2 punten voor het team, waarmee de eindstand van deze wedstrijd op 6-2 in het voordeel van Wolderweide 1 kwam.

Opnieuw treffen Wolderweide 1 en Wolderweide 2 elkaar in het schooldamtoernooi

De derde wedstrijd tegen De Triangel verliep wat moeizamer. Gwen won haar partij vrij eenvoudig, maar Adam was nog niet volledig hersteld van zijn nederlaag in de voorgaande wedstrijd. Hij wist gelukkig nog wel 1 punt te pakken door een misser van zijn tegenstander, waardoor de partij in remise eindigde. Sophie moest helaas haar meerdere erkennen in opponent Cees en pakte geen punten deze ronde. Brent versloeg zijn tegenstander Seth, waardoor deze wedstrijd werd gewonnen met 5-3 en de Harderwijkse welpen de volle 6 punten uit 3 wedstrijden haalden.

Toen speelronde 4 van start ging, stond Wolderweide 1 op de derde plaats in de ranglijst. Deze ronde moest het team strijden tegen de lijstaanvoerder van dat moment, namelijk IKC Binnenste Buiten. Romijn, Adam en Gwen wonnen hun partij en pakten samen 6 punten. Brent trof de sterkste tegenstander van de tegenpartij, aangezien de coach van IKC Binnenste Buiten de opstelling had aangepast, en verloor helaas. Desalniettemin pakte het team met 6-2 wederom 2 wedstrijdpunten en namen De Vijf uit Harderwijk de koppositie over.

Even naar buiten om te ontspannen

De eerste vier ronden van de in totaal zeven waren gespeeld en Wolderweide 1 stond op de eerste positie in de tussenstand. Na de geleverde inspanning was het ook tijd voor wat ontspanning. Het team is even naar buiten gegaan om een balletje te trappen en wat frisse lucht te inhaleren. Al verliep het toernooi tot dusver voorspoedig en waren de Harderwijkse jeugdspelers al zeker van een plaats in de halve finale van Nederland, het in ontvangst nemen van die felbegeerde beker was nog geen vaststaand feit. Even die hoofden leegmaken dus en dan door naar de laatste drie wedstrijden.

De onderbreking en het potje voetbal heeft De Vijf duidelijk goed gedaan, want het team trok zowel ronde 5 als ronde 6 met een 8-0 overwinning naar zich toe. Met 12 punten uit zes wedstrijden was het team al kampioen. De nummer twee had 9 punten vergaard en kon Wolderweide 1 dus niet meer inhalen, wat de uitslagen van de laatste ronde ook zouden worden. De zevende en laatste speelronde was het vaatje bij de welpjes van DCH leeg. De vermoeidheid had toegeslagen en de flinke hoeveelheid spanning die kon worden losgelaten, aangezien de eerste plaats niet meer kon worden afgenomen, zorgden voor een matige laatste wedstrijd. Met een 4-4 leverde de laatste ronde toch nog een punt op. De spelers van Wolderweide 1 mogen heel trots zijn op zichzelf! Met 13 punten uit 7 wedstrijden verdien je het om jezelf provinciaal kampioen te mogen noemen. Ook de individuele resultaten liegen er niet om:

Gwen pakt 14 punten uit 7 wedstrijden
Sophie pakt 10 punten uit 6 wedstrijden
Adam pakt 9 punten uit 7 wedstrijden
Brent pakt 6 punten uit 4 wedstrijden
Romijn pakt 6 punten uit 4 wedstrijden

Jullie hebben allen een grote bijdrage geleverd aan deze fantastische prestatie. Waar de een het even liet liggen, pakte de ander het op en dat is waar het in een team om draait. Gefeliciteerd met de overwinning!

Team Wolderweide 1 is kampioen van Gelderland!

Tot slot een shoutout naar de mensen die de moeite hebben genomen om langs te komen in Putten om onze welpen aan te moedigen. Wout en Fred, jullie aanwezigheid werd zeer op prijs gesteld. Fijn dat jullie er waren! Simone, de kinderen vonden het fantastisch dat hun juf speciaal naar Putten kwam om deel uit te maken van dit mooie avontuur. Bedankt!

Juf Simone heeft een kleinigheidje voor onze jonge damhelden meegebracht

De eindstand van deze provinciefinale is als volgt:

5 reacties op “Wolderweide 1 pakt de eerste plaats in de provinciale schooldamfinale”

1. Super gedaan champ. Van harte gefeliciteerd, die titel is alvast binnen.

2. Leuke sfeer reportage hoor! Het was goed te zien hoe geconcentreerd er door ‘De Vijf’ werd gespeeld. Op naar de Halve Finale van Nederland.

1. Superleuk en supertrots om juf te zijn van deze toppers.