Het EjK Blitz: De laatste loodjes van de Europese jeugdkampioenschappen

Deze laatste dag van de Europese jeugdkampioenschappen startte om 09:00 uur. De 25 deelnemers in de categorie meisjes tot 10 jaar hoefden nog negen partijen te spelen tot hun avontuur in Tallinn er zo goed als op zat. Zo goed als, want na het Blitztoernooi werd er nog gezamenlijk geluncht en ook stonden er nog een prijsuitreiking en een afsluitingsceremonie op het programma.

Deze kleine kanjers zijn de afgelopen dagen een hecht team geworden

Iets voor 09:00 uur bleek dat Gwen wat minder haast had hoeven maken om bij de wedstrijdzaal te komen, aangezien ze de eerste ronde een bye had. Twee punten voor het niets doen. Aan de ene kant fijn, aan de andere kant levert zo’n bye geen weerstandspunten op en dat zou in de eindstand nog wel een nadelig kunnen uitpakken. De tweede ronde mocht ze serieus haar best gaan doen. Ze lootte namelijk de Letlandse Anna Lebedinska, de nummer 3 van het EjK Rapid. Lebedinska was de betere van de twee en ook tegen Anna Radionova, van wie ze gisteren wel wist te winnen, liet ze twee punten liggen. Tegen Katrina Valtere liet Gwen zien dat ze wel degelijk kan dammen en ook voor Viviënne Meijer, die zij in de vijfde ronde trof, was Gwen wederom te sterk. De zesde partij speelde Gwen tegen de Oekraïense Myroslava Berdnyk en hier wist ze helaas geen punten te pakken. De daarop volgende partij werd Gwen tegen Polina Puumann uit Estland geloot en daar lukte het wel om de volle twee punten aan haar puntentotaal toe te voegen. Katarzyna Dobiala bleek een maatje te groot in ronde acht, maar Gwen wist haar laatste wedstrijd van het EjK van 2023, die zij speelde tegen Kalaje Estere uit Letland, naar zich toe te trekken. Met 10 punten uit 9 wedstrijden eindigde Gwen op plaats nummer 11 in het klassement.

De eindstand van het Blitztoernooi

Gwen heeft individueel geen prijzen gepakt op dit toernooi, maar aangezien de prestaties van de deelnemers van TeamNL tezamen goed waren voor een eerste plaats in het landenklassement, heeft Nederland als team een prachtige beker en een gouden medaille veroverd! TeamNL pakte maar liefst 525 punten en liet daarmee Team Letland met 496 punten en Team Oekraïne met 357 punten achter zich. Knap gedaan allen! Bij een overwinning voor je land hoort uiteraard het zingen van het volkslied. Er werd dan ook uit volle borst meegezongen met het Wilhelmus. Alle leden van het team mochten de beker en de medaille uitgebreid bewonderen en ook kregen ze de gelegenheid om met deze prachtige prijzen op de foto te gaan.

Alle strijders van het Nederlandse team met hun prijzen

Gwen heeft een prima prestatie geleverd door op elk toernooi op dit EjK meerdere partijen te winnen en keurig in het middengedeelte van de ranglijst te eindigen. Als prachtig aandenken mocht ze een officieel EYDC-diploma in ontvangst nemen. Ze damt nog relatief kort, maar hoe zal het gaan als Gwen zich na een jaar lang oefenen op de club, na een jaar lang toernooitjes spelen en na een volledig jaar meedraaien in het CMT-team van coach Ester van Muijen zich weet te plaatsen voor het EjK van 2024? Wie zal het zeggen…

Gwen met de teambeker, de teammedaille en haar diploma

Ter afsluiting van deze heel bijzondere ervaring mochten de kinderen tot laat in de avond spelletjes doen, buitenspelen en zich langzaamaan gaan voorbereiden op hun terugreis. Morgen zal TeamNL terugkeren naar Nederland, waar het normale leven weer zal beginnen. Gwen heeft bij thuiskomst nog een week vakantie van school. Ze heeft dus de tijd om weer een beetje in het gebruikelijke ritme te komen. Ook zal er de komende periode weer veel geoefend gaan worden, want over iets meer dan twee maanden wordt onze kleine welp in het Duitse Prora verwacht om het WjK te spelen.

2 reacties op “Het EjK Blitz: De laatste loodjes van de Europese jeugdkampioenschappen”

1. Fantastisch om vanaf mijn vakantieadres te zien dat Gwenn een mooi toernooi heeft gespeeld, genoten en ook nog eens een mooi resultaat heeft behaald.
    Sjapoo hoor Gwenn