Het EjK Rapid: Het was een lange dag, maar dat was het meer dan waard!

Voor de welpenmeisjes was het vandaag een lange dag waarin een compleet toernooi werd afgerond. Er werden negen ronden gespeeld en er werd geloot volgens het Zwitsere systeem. Elke speelster begon met 15 minuten op de klok en kreeg per zet 5 seconden additionele tijd. Met 25 deelnemende welpenmeiden aan dit EjK Rapid van 2023 is de opkomst vele malen groter dan bij het Classic toernooi waar slechts 14 meisjes streden om de Europese titel. Er volgde vroeg in de ochtend nog wel even een update van het toernooischema, maar het waren enkel de tijdstippen waarop de verschillende wedstrijden zouden aanvangen die waren veranderd. Er gelukkig geen schokkende wijzigingen doorgevoerd. De eerste ronde werd gestart om 09:00 uur en de negende ronde ging van start om 17:15 uur. Om iets over halfeen kregen de meiden even de tijd om te lunchen. Deze lunch stond na ronde vier op het programma.

Nog even met het thuisfront appen tijdens het wachten

Gwen kwam goed uit de startblokken en won haar eerste partij tegen de Litouwse Kamile Matijoskaite. De tweede wedstrijd wist de Nederlandse welp remise te spelen tegen de Poolse Katarzyna Dobiala, die op het moment van spelen een FMJD Rating van 1779 had. De derde ronde trof Gwen een bekende, namelijk de Poolse Danuta Bozejewicz, met een ranking van 1832 achter haar naam. Gwen trof Danuta ook tijdens het EjK Classic en verloor. Ze gaf na deze partij aan dat ze zelf goed had gespeeld, maar dat Danuta gewoon beter was dan zij. Danuta bewees tijdens het Rapid toernooi opnieuw dat ze de sterkere van de twee is en Gwen moest genoegen nemen met nul punten uit deze pot. In de vierde ronde liet Gwen zien dat ze zich niet van haar stuk had laten brengen door de nederlaag tegen Danuta. Ze presteerde het om remise te spelen tegen Vakare Sabaliauskaite, een Litouwse met een FMJD Rating van 1788.

Ook de oudere deelnemers wenden zich massaal tot hun mobieltje

Met vier punten uit vier wedstrijden stond Gwen in de tussenstand in de middenmoot op een keurige dertiende plaats. Om 13:35 uur werden de dames weer in de wedstrijdzaal verwacht om hun vijfde match van de dag te spelen. Na de lunch was Gwen even de scherpte kwijt en moest ze een tik van Katrina Valtere uit Letland incasseren. Ronde vijf leverde haar dan ook geen punten op. In de zesde speelronde lootte Gwen, net als tijdens het EjK Classic, haar land- en teamgenote Viviënne Meijer. Opnieuw was Gwen te sterk voor de Rijnburgse en met deze overwinning kwam ze op een puntentotaal van zes uit zes wedstrijden. In match nummer zeven kwam Gwen uit tegen Anna Radionova uit Letland en uit deze partij wist ze twee punten te slepen. Ze breidde haar winning streak uit door vervolgens ook de winst tegen de Estlandse Polina Puumann naar zich toe te trekken. De laatste ronde wilde Gwen er nog één keer helemaal voor gaan! Ze trof de nummer 1 van de ranglijst, namelijk Marika Gancarz. Ook deze jongedame heeft, evenals drie anderen waar Gwen vandaag tegen speelde, een FMJD Rating (1853). Gwen was niet tegen het geweld van haar Poolse opponente opgewassen en verloor. Deze verliespartij deed haar zeer, ook al had ze op voorhand niet de verwachting dat ze wedstrijd tegen de EjK-Rapidkampioene zou winnen. Vermoedelijk kwamen de tranen mede doordat ze de spanning van de gehele dag nu los kon laten.

Negende worden op je debuut, dat is een mooi resultaat!

Toen Gwen haar emoties en de vermoeidheid van de dag eenmaal een beetje had verwerkt, kon ze zelf ook inzien dat het heel erg knap is om op je EjK Rapiddebuut tien punten uit negen wedstrijden te halen en dat eindigen op de negende positie in dit deelnemersveld echt wel een zeer mooie prestatie is! Na het avondeten ging Gwen terug naar de hotelkamer om te ontspannen en te slapen, want morgen mag ze vroeg aan de bak op het EjK-Blitztoernooi. Zoals het er op het moment van schrijven naar uitziet, zullen dezelfde 25 meisjes die vandaag Rapid hebben gespeeld morgen ook het Blitztoernooi spelen. De eerste ronde zal wederom om 09:00 uur starten en de negende en tevens laatste ronde staat om 13:00 uur in het toernooischema. Na de laatste ronde zal er tijd zijn om te lunchen en te ontspannen en om 17:00 uur worden alle deelnemers uit alle landen en categorieën in hun teamtenue verwacht bij de prijsuitreiking en de afsluiting van het evenement.

2 reacties op “Het EjK Rapid: Het was een lange dag, maar dat was het meer dan waard!”

1. Hoi Gwen,
    PRIMA gedaan ook bij het rapid en blitz dammen! Het was een intensieve damtijd, maar je hebt ongetwijfeld veel geleerd bij je debuut. Heel knap hoor. Wens jullie een goede terugreis naar Nederland.