EjK speeldag 5: Soms is je tegenstander gewoon beter

De vijfde wedstrijd voor de welpen op het European Youth Draught Championship begon wederom om 09:00 uur in de ochtend. Gwen werd met een goed humeur wakker en voelde zich fit op deze vijfde van augustus. Na een gezamenlijk ontbijt en een voorbereidend gesprek met coach Ester van Muijen mocht Gwen het gaan opnemen tegen Danuta Bozejewicz uit Polen.

Gwen en haar opponente Danuta

Gwen verloor haar partij, maar had zelf wel het gevoel dat ze goed had gespeeld. Toen de wedstrijd aan de hand van het notatieformulier werd nagespeeld, werden er geen blunders of grote fouten van Gwens kant gezien. Het gevoel dat er een goede partij was gespeeld door de negenjarige Nederlandse welp kwam dus overeen met de realiteit. Soms is je tegenstander gewoon beter. Gwen had dan ook weinig moeite maar haar verlies en accepteerde dit vrijwel direct na de match.

Het damkaartspel van Jan Hendrik is mateloos populair bij de jeugd!

Nadat ook de Nederlanders van de andere categorieën klaar waren met hun partij van vandaag, werd er gezellig een potje gekaart. Gwen heeft van Jan Hendrik Kok van DamClub Harderwijk een kaartspel gekregen met op elke speelkaart een dampuzzeltje, waarbij niveau 1 het eenvoudigst is en niveau 5 het meest ingewikkeld, en met deze kaarten werd er gespeeld. De kinderen lieten met kreten als “Wow!”, “Cool!” en “Gaaf!” blijken dat ze dit span kaarten wel heel erg tof vonden. Ook de vraag van meerdere spelers over waar dit spel te verkrijgen is, liet zien dat de kaarten van Jan Hendrik erg in de smaak vallen.

De prestaties tot nu toe van de jonge Nederlanders in de andere categorieën liegen er niet om. Bij de pupillenjongens bezetten onze landgenoten de tweede en derde positie op de ranglijst na een zevende speelronde. Bij de aspirantenmeisjes staat er, evenals bij de aspirantenjongens, een Nederlander op de eerste positie na zeven partijen. Een Nederlands juniorenmeisje bevindt zich ook na zeven wedstrijden op de koppositie en twee Nederlandse juniorenjongens houden de eerste en tweede plaats bezet in de tussenstand. Nederland presteert prima op dit EjK!

De tussenstand na speeldag nummer vijf

Voor de welpenmeisjes uit ons land verloopt het allemaal wat minder gunstig met hun elfde en twaalfde plaats in de tussenstand, al neemt dit niet weg dat er veel ervaring wordt opgedaan en dat dit hoe dan ook een fantastische belevenis is waar met veel plezier op zal worden teruggekeken. Morgen zal Gwen spelen tegen Vakare Sabaliauskaite uit Litouwen en hoewel ze uitkijkt naar de wedstrijd, voelde ze zich deze avond verdrietig. Ze mist haar moeder, haar vrienden en de vertrouwde gezichten van DCH. Ze vindt het lastig om om te gaan met de nieuwe omgeving, met het feit dat ze veel anderen niet kan verstaan en dat het vrijwel onmogelijk is om te communiceren met de damsters met andere nationaliteiten. Ook is het eten dat ze in Estland voorgeschoteld krijgt anders dan wat we in Nederland gewend zijn. Alles bij elkaar maakt dat de heimwee flink toeslaat. Hopelijk neemt dit nare gevoel af na een goede nachtrust en ziet zij morgen opnieuw voornamelijk de plezierige kanten van dit avontuur en kan ze er met volle teugen van genieten.

3 reacties op “EjK speeldag 5: Soms is je tegenstander gewoon beter”

1. Door de bijzonder leuke verslagen blijven wij goed op de hoogte van Gwen haar (dam)avonturen! Het gaat een beetje om en om, en Gwen leert veel. Hopelijk gaat het heimwee gevoel snel over en kun je weer genieten, veel succes!!

2. Succes Morgen. Ik denk een mooie kans om met winst af te sluiten en de top 10 in te vliegen. Een mooie prestatie en ervaring voor de eerste keer op dit niveau.