DroomDamsters meidentoernooi 24 juni 2023: Een dag vol spanning en plezier!

Op 24 juni 2023 werd door DroomDamsters het eerste landelijke damtoernooi voor meisjes t/m 13 jaar in het clubgebouw van damvereniging DES Lunteren georganiseerd. Een damtoernooi voor deze doelgroep is nieuw binnen de dambond en samen met het Nederlands Kampioenschap Vrouwen en de Grand Prix heeft DroomDamsters inmiddels drie prachtige evenmenten om het dammen voor vrouwen en meisjes te promoten en te stimuleren. Omdat dit het eerste toernooi in zijn categorie zou worden, was het vooraf nog maar de vraag of er voldoende animo zou zijn om invulling te kunnen geven aan dit mooie idee. Met een opkomst van 40 deelneemsters in de leeftijd van 6 t/m 13 jaar kunnen we concluderen dat dit idee veel dammende meiden, zowel beginnend als wat verder gevorderd, interessant is.

Bron: DroomDamsters

Bij dit toernooi van DroomDamsters werd geloot volgens het Zwitsers systeem, waarbij er aanvankelijk acht wedstrijdrondes gespeeld zouden worden. Doordat het verloop van de wedstrijden wat langer duurde dan voorspeld, werd het toernooi ingekort tot zeven rondes. Gwen Scholten, die sinds enkele maanden lid is van Damclub Harderwijk, speelde haar eerste wedstrijd om 11:00 uur tegen Mariska Groeneveld en won deze relatief eenvoudig. Zoey Berk, die zij in de tweede ronde trof, was net te sterk voor haar en ze moest in Zoey haar meerdere erkennen. De derde ronde was binnen enkele minuten al beslist in het voordeel van Gwen en hiermee ging ze met 4 punten uit drie wedstrijden de pauze in. Op dit moment stond Gwen 19de in de totaalranking.

In de pauze kregen de meiden ruim de tijd om te genieten van de door DroomDamsters verzorgde lunch en drankjes. Ook was er voldoende ruimte voor ontspanning en plezier. Even bijkomen van de geleverde inspanningen en ieder op een eigen manier de voorbereidingen treffen voor de vier rondes die nog te wachten stonden. Rond 14:00 uur was de pauze afgelopen en werd het toernooi hervat.

In ronde vier trof Gwen Jolien Schalkoord en hier pakte ze haar derde overwinning van de dag. In de ronde die daarop volgde, was Jasmina Benhari uit Hilversum haar tegenstandster. Jasmina liet in haar spel zien waarom zij de uiteindelijke winnaar van het totaalklassement was. Zij bleek na alle zeven speelrondes de enige speelster te zijn die geen enkele wedstrijd verloor en met vijf overwinningen en twee remises 12 punten pakt uit zeven partijen. In ronde zes was Gwen te sterk voor Jaylee Druiff en mocht ze twee punten toevoegen aan haar puntentotaal. Met alleen de zevende ronde nog te spelen, stond Gwen achtste in het totaalklassement. De nummer 1 op dat moment van Gwens leeftijdscategorie was de Belgische Aurelia Schalley met 9 punten. Een eerste plaats was dus nog altijd mogelijk, maar daarbij was Gwen wel mede afhankelijk van de prestatie van haar concurrent.

Gwen gaf nog één keer alles wat ze in zich had en won haar laatste wedstrijd van Kato Klein. Ze kwam hiermee op een eindtotaal van 10 punten. Bregje Martens bleek een maatje te groot voor Aurelia Schalley, waardoor Aurelia’s puntentotaal 9 punten bleef. Een totaal van 10 punten uit zeven wedstrijden bleek voldoende voor Gwen om de achtste positie in de totaalranking te pakken én er met de eerste prijs in haar eigen leeftijdscategorie vandoor te gaan.

Deze dag vol spanning, concentratie, gezonde concurrentie, maar ook zeker een dag vol gezelligheid en plezier werd rond 17:00 uur afgesloten met de prijsuitreiking. Petje af voor DroomDamsters voor de organisatie, de verzorging en het mogelijk maken van dit mooie evenement. Alle meiden kregen na afloop een goodie bag, wat lekkers, een waardebon en een medaille als aandenken. Gwen heeft een ontzettend leuke dag gehad en ze vindt zo’n meidentoernooi zeker voor herhaling vatbaar!

Één reactie op “DroomDamsters meidentoernooi 24 juni 2023: Een dag vol spanning en plezier!”

1. Een heel mooi resultaat van ‘onze’ eigen Gwenn. Super dat ze tussen deze grote meiden ook zo goed weet te presteren. Van harte gefeliciteerd met deze 1e plaats.