DCH gelijk tegen Het Noorden Groningen

Afgelopen zaterdag stond er voor het eerste team van DCH een uitwedstrijd in en tegen Groningen in het programma. Het Noorden is een club met veel sterke spelers op de lijst dus was het een wedstrijd waar met enige spanning naar werd uitgekeken. Het tiental dat uiteindelijk tegenover de Harderwijkers zat, was echter een stuk minder sterk dus er lagen absoluut kansen.

De eerste overwinning was voor Niek Kuijvenhoven die het te ambitieuze spel van zijn jeugdige tegenstander Tamar Visser vakkundig afstrafte. Helaas werd de voorsprong vrij snel teniet gedaan doordat Ruurd Wuestman zich positioneel liet overklassen door Martijn de Jong. Daarna moest Gerwin van der Meer het onderspit delven tegen de sterke Rene Wypkema die Gerwin combinatief wist te verrassen. Op de overige borden waren de standen echter zodanig dat de Harderwijkers goede hoop hadden op een overwinning.

Jaap van der Werfhorst hield keurig stand tegen Jan van Meggelen en bereikte een puntendeling. Joras Ferwerda leek op een positionele overwining af te stevenen tegen Owen Donkers maar zag een combinatie over het hoofd waarmee zijn tegenstander kon ontsnappen. Kees de Jong stond onder druk tegen Gedion van Eiken en moest zelfs een schijf prijsgeven maar wist toch de remisehaven te bereiken.

Fred Elgersma speelde een prima partij tegen Bert de Jong en had de winst voor het grijpen maar speelde net niet secuur genoeg en zag de partij in remise eindigen. Jan Henrik Kok speelde tegen invaller Yneke Goerres en zag zich voor de lastige taak om een forse ratingvoorsprong in winst om te zetten. Zijn tegenspeelster hield moedig stand en ook Jan Hendrik had niet zijn dag en liet een eindspelwinst aan zich voorbij gaan.

Met deze uitslag liep de spanning op want ook Gert Jan Hoeve had een positioneel fraaie stand in rook zien opgaan door een fraai offer van zijn tegenstander Floris van Tol. Een nederlaag voor de Harderwijkers dreigde maar Jan Willem Hoeve hield zijn hoofd koel en hield het voordeel dat hij had opgebouwd tegen Jakob Pronk stevig vast en won zijn partij.

Met deze uitslag kwam de eindstand op 10-10 en werd de lange thuisreis aanvaard met gemengde gevoelens. Waar vooraf getekend zou worden voor 1 punt was het idee toch wel dat er hier meer eer te behalen was geweest. Over twee weken staat er een thuiswedstrijd tegen Nijverdal op het programma waar Harderwijk kunnen proberen meer rendement te halen uit de energie die in de partijen wordt gestopt.