Wolderweide 1 plaatst zich voor de landelijke schooldamfinale in Julianadorp

We mogen wel stellen dat de aanloop naar de halve finale van het NK Schooldammen zeer voorspoedig is verlopen voor de welpjes van team Wolderweide 1. In de eerste ronde die in Harderwijk plaatsvond, werd het team overtuigend eerste. Ook in de halve finale van Gelderland die in Wageningen werd gespeeld en in de finale van Gelderland in Putten presteerden de jonge talenten het om zich de koppositie toe te eigenen. Op zaterdag 20 april streden de welpen in de halve finale van Nederland om een plaats in de landelijke finale. De teams die de plaatsen een tot en met zes bezetten in de eindstand mogen op 25 mei deelnemen aan de finale van het NK schooldammen in Julianadorp. Team Wolderweide was zeer zelfverzekerd en was er dan ook van overtuigd dat een plaats in de top zes zou moeten lukken. En wie weet? Misschien lukt het ook weer om een mooie beker te bemachtigen.

Wolderweide 1 werd eerste in de finale van Gelderland

Achttien teams verschenen in de aula van MFC De Bogen in Harderwijk om de strijd om één van de zes finaleplaatsen aan te gaan. In de eerste drie speelronden trof Wolderweide 1 achtereenvolgens De Morgenster, Fontein en De Lichtbron. Met drie whitewashes op rij groeide het vertrouwen van de Harderwijkse jeugdspelers en kwamen de bekers gevoelsmatig al een stuk dichterbij. De vierde speelronde lootte Wolderweide 1 het team De Fakkel 1, dat eveneens driemaal 8-0 had gescoord in de voorgaande speelronden. Nadat deze tegenstander van Wolderweide 1 wat creatief was omgesprongen met de regels binnen de wedstrijdbepalingen, eindigde de wedstrijd in 4-4, wat beide teams 1 punt opleverde.

Wedstrijd nummer vijf tegen IKC Binnenste Buiten won Team Wolderweide 1 met 6-2, wedstrijd zes tegen De Gouden Emmer werd omgezet in winst door alle vier de partijen binnen te slepen en ook de volle twee punten van de zevende wedstrijd tegen De Fakkel 2 werden door een 6-2 overwinning toegevoegd aan het puntensaldo van De Vijf uit Harderwijk. Met nog drie ronden te gaan en een tweede positie in het klassement moesten er toch wel bijzondere dingen gebeuren om nog buiten de top 6 te vallen. Om ook hier eerste te worden, moest Team Wolderweide niet alleen zelf goed blijven scoren, maar eveneens hopen op een misser van De Fakkel 1 óf op wat geluk met de loting, zodat ze op basis van het aantal weerstandspunten alsnog boven het team uit Goudriaan zouden eindigen.

Aan de Harderwijkse welpjes heeft het in ieder geval niet gelegen, aangezien ze ook de achtste wedstrijd tegen Wolderweide 2 (8-0), de negende tegen Josefschool (8-0) en de tiende wedstrijd tegen De Triangel (6-2) wonnen. Met 19 punten uit 10 speelronden hebben onze welpen het uitzonderlijk goed gedaan! Helaas voor Wolderweide 1 liet de nummer 1 nergens punten liggen en was de loting in het voordeel van De Fakkel 1. Desalniettemin mogen de welpen ontzettend trots zijn op zichzelf en hun behaalde tweede plaats in deze halve finale. Wolderweide 2 eindigde als achtste in het eindklassement en plaatst zich daarmee niet voor de finale van het NK Schooldammen 2024.

De eindstand van de halve finale van Nederland in Harderwijk

Organisatoren en tafelarbiters, hartelijk dank voor jullie inzet. Zonder jullie zou het toernooi niet hebben kunnen plaatsvinden op onze thuisbasis MFC De Bogen. Ook de supporters die de moeite hebben genomen om naar De Bogen te komen om de welpen aan te moedigen verdienen een bedankje. Niet alleen de ouders van de spelers, maar ook klasgenootjes met hun ouders, juffen en meesters van De Wolderweide en zelfs de directeur en de adjunct-directrice zijn even langsgekomen om hun leerlingen te supporten!

Het was een geslaagde, maar ook een leerzame dag. De aanwezigen bij deze halve finale die betrokken zijn bij Wolderweide 1 hebben deze zaterdag een goed beeld kunnen krijgen van de tegenstanders waarmee onze damkanjers van Harderwijk in de finale mogelijk opnieuw te maken krijgen. Dit geldt dus ook voor de coach van De Vijf en naar het verkregen beeld zal zeker worden gehandeld gedurende de finale op 25 mei. Iets met een ezel en een steen… Op naar Julianadorp!

De welpen van Wolderweide 1 mogen trots zijn op hun tweede plaats!

Doe mee met de conversatie

3 reacties

1. Ja ja ze denderen maar door, geweldig hoor! Goed blijven oefenen en alvast veel succes gewenst in de finale van Nederland!!