Wolderweide 1 wint het jaarlijkse schooldamtoernooi van Harderwijk!

Vorig jaar deed het team van De Wolderweide, dat bestond uit Adam, Brent, Gwen, Romijn en Sophie, mee aan het jaarlijkse schooldamtoernooi en dat ging boven verwachting goed. Deze Harderwijkse welpjes presteerden het niet alleen om eerste te worden van Harderwijk, maar plaatsten zich ook nog eens voor de landelijke finale. Elke horde die het team moest nemen, zoals de halve finale van Gelderland in Laren (Gld), de finale van Gelderland in Eerbeek en de halve finale van Nederland in Julianadorp maakte de jonge spelers sterker en ze waren het al snel over één ding eens, namelijk dat ze in 2023/2024 met hetzelfde team mee willen doen aan dit leuke toernooi.

Team Wolderweide op de halve finale van Gelderland 2022/2023

Een jaar lang trainden Adam, Brent, Gwen en Sophie vrijwel elke donderdagavond bij DamClub Harderwijk om hun vaardigheden te verbeteren. Het volgende schooldamtoernooi zouden zij vele malen sterker zijn dan het afgelopen jaar en wie weet zit er wel een nóg mooier resultaat in dan de 15de positie die zij vorig jaar behaalden in de finale van Nederland. Week in, week uit werden er slagzetjes geoefend en oefenpartijtjes gespeeld. De teleurstelling was dan ook groot toen bleek dat de vijf spelers die vorig jaar het welpenteam vormden niet per se ook dit jaar in het team zouden komen. Eerst werd er geopperd om lootjes te trekken. Dat vond team Wolderweide, zoals ze zichzelf nog altijd noemen, geen goed idee, want de kans zou wel heel erg klein zijn dat precies hun lootjes getrokken zouden worden. Een alternatief om te bepalen wie er in het team zouden komen, was het spelen van een onderling toernooi. De beste vijf spelers mogen De Wolderweide dan vertegenwoordigen op het NK Schooldammen.

Wolderweide 1 gaat ervoor!

De vier spelers die elke donderdagavond trouw naar de club zijn gegaan om hun daminzicht te vergroten eindigden als de nummers 1,2,3 en 4 op het toernooi. De nummer 5 werd Romijn. Waar de jonge dammers en damsters van groep 6b op hoopten, kwam uit! Ze mogen met hun ‘eigen team’ meedoen met het schooldamtoernooi. Romijn, die het afgelopen jaar nog wat minder fanatiek was in het beoefenen van deze mooie denksport, gaf aan dat ze deze keer elke donderdagavond op de club wil komen trainen. Ze is vastbesloten om een mooie bijdrage te leveren voor het team.

Ook dit jaar is het weer gelukt!

Op 29 november was het dan eindelijk zover. Het moment waar een jaar lang naartoe werd geleefd. De prestatie van vorig jaar smaakt immers naar meer. De ervaring die de spelers in de afgelopen periode hebben opgedaan zou toch voldoende moeten zijn om de overwinning te pakken? Een dertiental teams streden in zeven speelronden, geloot volgens het Zwitsers systeem, om de titel, maar ook om de plaatsing voor de volgende ronde van het toernooi, namelijk de halve finale van Gelderland. Gwen en Adam speelden in elk van de zeven speelronden en Sofie, Brent en Romijn rouleerden om de derde en vierde positie te bezetten. Van de zeven speelronden wonnen de welpen van Wolderweide 1 zeven keer. Met de maximale score van 14 punten werden ze eerste. Wat ook de moeite van het vermelden waard is, is het feit dat de spelers van de 28 partijen die zij hebben gespeeld er maar liefst 27 (!) hebben gewonnen. De overgebleven partij eindigde in remise. Wat een prachtig resultaat waar onze jeugdspelers supertrots mogen zijn!

De eindstand

Tot slot nog even een welverdiende shoutout naar Bert, Fred en Jan Hendrik voor het verzorgen van de damtrainingen voor de welpen in de aanloop naar dit schooldamtoernooi. Bert en Fred, bedankt voor de organisatie van deze geslaagde dag en Jan Hendrik, Auke, Wout en Marco, dank jullie wel voor het klaarzetten van de materialen en voor jullie rol als scheidsrechter gedurende dit evenement. We kunnen met zijn allen terugkijken op een gezellig en geslaagd toernooi!

2 reacties op “Wolderweide 1 wint het jaarlijkse schooldamtoernooi van Harderwijk!”

1. Inderdaad een geslaagd kampioenschap van Harderwijk. Geeft vertrouwen voor een goed vervolg in Gelderland en Nederland. Succes