Verdiende overwinning van Ons Eerste tegen Nijverdal

Het eerste team van DCH is het seizoen goed begonnen. Het tiental won met 11-9 van Nijverdal, meteen een belangrijke overwinning. Bij sommige spelers leidde de lange dampauze tot onzekerheden en fouten, maar gelukkig waren er ook die meteen boven zichzelf uit wisten te stijgen.

De middag begon in ieder geval met een meevaller. Aard Brinkman maakte een geweldige misser waardoor Jan Hendrik Kok meteen twee punten kon incasseren en een vrije middag kon nemen. Dat legde druk op de andere Nijverdallers die tot scoren moesten zien te komen.

Dat lukte snel en wonderwel. Artem Ivanov speelde een door hem veel
beproefde opening waarbij hij het voorposten-duo van Niek Kuijvenhoven geduldig bedreigde. Hij wachtte net zolang met de één-om-twee tot de speelbare zetten van de witspeler op zouden zijn. Niek vond geen goede oplossing en met een schijnoffer + achterloop was de stand in de wedstrijd alweer snel gelijk.

Kees de Jong zag zijn omtrekkende bewegingen ook al snel beloond en
zette de Harderwijkers weer op voorsprong. Zwartspeler Harrie Hoonhorst van Nijverdal koos goed de aanval, maar een logische opbouwzet werd hem fataal. Door in een combinatie dam te geven en een goede stopschijf te plaatsen gebruikte Kees de witte dam voor een eigen dam, die meteen winst opleverde.

Er volgde al snel een derde, belangrijke overwinning voor de DCH’ers. Na een rustig begin plaatste Michel Koop een voorpost in zijn partij tegen Gert Jan Hoeve, waarschijnlijk omdat de zwartspeler zich zorgen maakte over zijn lange vleugel met de achtergebleven schijf op tien, waar hij zich door de actieve formaties van wit en het actieve randblok niet makkelijk uit kon ruilen. Gert Jan Hoeve reageerde zeer alert en maakte gebruik van de combinatiemogelijkheden, en posteerde zijn witte schijven in één beweging op 23, 24 en 25. De zwartspeler wist er niet goed raad mee en trapte in een lichte combinatie. Een mooie overwinning: 6-2 voor Harderwijk.

Egbert van Hattem had een zware middag nadat hij een inval van wit op het kerkhofveld te lichtvaardig had ingeschat. Met het nodige kunst- en vliegwerk werd schijfverlies voorkomen, maar Rienk van Marle vond een mooie strategische weg om de spanningen te handhaven. Hij oefende met twee ver opgedrongen schijven grote druk uit. De zwartspeler vond geen vlotte oplossing en in plaats van logisch verder te spelen liet zich dodelijk omklemmen, met een fraaie slotstand voor de witspeler.

Auke Steensma speelde een ijzersterke partij tegen Marinus Morsink die de strijd niet uit de weg ging. Hij liet zijn korte vleugel opsluiten,
en wist zich kunstig te bevrijden. Hierna toonde wit met een reeks
sterke zetten aan dat zijn centrumstand zeer kansrijk was. Het
resulteerde in een kansrijke doorbraak waaruit zwart nog ternauwernood een remise kon halen.

Na deze belangrijke remise begon het er gunstig uit te zien voor
Harderwijk, zeker toen Gerwin van der Meer zijn aanvankelijk wat
zorgwekkende flankpartij-stand om wist te buigen naar winst. Door
gebruik te maken van een handige dreiging wist hij de witte voorpost
onder druk te zetten. Wit offerde en zag zijn schijf niet meer terug.

Ronny Koop en Jan Willem Hoeve speelden een gelijkwaardige en rustige remise, maar de partij van René Schaafsma tegen de sterke Bill Neven ging verloren. Na een aanloop met flankspel nam wit na een grote afwikkeling het centrum in bezit en ging vrijwillig in de hekstelling staan. Een lastig te beoordelen speltype volgde die ook aan zwart goede kansen leek te bieden. In de praktijk kwamen die niet uit de verf. Zwart kon niet meer opbouwen zoals hij wilde en wit nam het initiatief beslissend over en won fraai.

Het winnende punt werd uiteindelijk binnengehaald door Ruurd Wuestman, na een onregelmatige partij. In een volle flankstand dacht hij een combinatie uit te halen, maar die ging niet op met schijfverlies als resultaat. De opbouw van tegenstander Ronald Sempel was weliswaar actief, maar liet toch te wensen over. De witspeler werd links en rechts bedreigd, en verloor zijn schijf voorsprong. Zwart kwam zelfs nog dichtbij winst, maar dat zou teveel van het goede geweest zijn. Het werd 11-9, een goede afspiegeling van de krachtsverhoudingen op deze middag. Met drie punten konden de Harderwijkers naar huis.

De uitslagen (Bron: https://toernooibase.kndb.nl)