De vermoeidheid slaat keihard toe

Om 09:00 uur vandaag startte de laatste speelronde van het EjK Classic toernooi van 2024. Voordat Gwen tegen Ramona Serpane, die op een derde plaatst stond in het tussenklassement, mocht spelen, kwam Machiel nog even naar de wedstrijdtafel om wat laatste tips te geven aan de jonge Ermelose. De coach liet zich uit over het feit dat Gwen nog slaperig en erg vermoeid op hem overkwam. Daar was enkele minuten voor de wedstrijd helaas niets meer aan te veranderen, dus ze moesten het er maar mee doen. Tijdens de wedstrijd kwam Machiel buiten de speelruimte melden dat Gwen er heel erg goed voor stond tegen de nummer drie van dat moment.

Binnen twee uur nadat de partij was begonnen, kwam Gwen naar buiten met het nieuws dat ze had verloren. Tot de 28ste zet ging Gwen prima, maar toen zag ze een vrij eenvoudige twee om vier over het hoofd, waardoor de winst naar Ramona ging. Machiel vermoedde dat het de vermoeidheid was die Gwen opbrak. Het advies luidde dan ook om de rest van de dag zoveel rust te pakken. De geplande trip naar Riga heeft Gwen dan ook aan zich voorbij laten gaan. Het was te warm om deze Europese hoofdstad op een comfortabele manier te kunnen verkennen en Gwen had er op dat moment ook geen zin in. Zowel morgen als overmorgen zal ze negen partijen spelen op het Rapid en het Blitz toernooi, dus het energielevel weer op peil krijgen had de prioriteit.

Na een rustige middag werd er gezamenlijk gegeten en hebben de welpen Gwen, David en Maud een ijsje gehaald. Ook werden er potjes sneldammen gespeeld om de omschakeling van 1h 20’ + 1’ move naar Rapid (T15 + 5” move) en Blitz (T5 + 3” move) wat soepeler te laten verlopen. Omdat het aantal deelnemers veel groter is bij deze snellere toernooien, heeft de speellocatie wat veranderingen ondergaan. De speelruimte voor de welpenmeisjes is al in gereedheid gebracht, zoals op de foto te zien is.

Het aantal deelnemers voor het Rapid toernooi van donderdag 8 augustus staat op het moment van schrijven op 39 in de categorie welpenmeisjes. Dat is aanzienlijk hoger dan de 20 meiden die tijdens het klassieke toernooi in actie kwamen. Bij het hoofdtoernooi is Gwen op de elfde positie geëindigd. Morgenavond zullen we weten tot hoever Gwen het heeft geschopt bij het Rapid toernooi, dat om 09:00 uur begint. Na vier speelronden wordt er een pauze ingelast, zodat de deelnemers kunnen lunchen. Vervolgens zullen de resterende vijf ronden worden gespeeld.