Een persoonlijk record en lekker meelallen op de waterfiets

Na zeven speelronden stond Gwen op een twaalfde plaats in het tussenklassement met 6 punten. Op de ochtend van dinsdag 6 augustus mocht ze om 09:00 uur beginnen aan haar achtste wedstrijd op dit EjK. Haar opponente is de Italiaanse Anna Damari, die na haar eerste zeven wedstrijden zeven punten heeft verzameld en daarmee de elfde positie inneemt in de tussenstand. Dat Gwen langzaam maar zeker afscheid aan het nemen is van het gehaaste spel waar zij, en vele andere jonge dammers met haar, zichzelf nog wel eens mee in de problemen brengt, liet ze vandaag opnieuw zien. In vorige partijen op dit EjK heeft de jonge Ermelose al getoond dat ze een mooie ontwikkeling heeft doorgemaakt op het gebied van het benutten van de tijd die beschikbaar is.

We hebben al wedstrijden van ruim twee uur gezien van Gwen op dit Europese toernooi en ook de opbouw en de zetcontrole is doorgaans dik in orde. Zoals in een eerder verslag is benoemd, ligt de uitdaging nu vooral in het vasthouden van de concentratie in langere partijen. Het eerste anderhalf uur is de focus meestal volop aanwezig, maar daarna dreigt de aandacht ietwat te verslappen wat tot slordigheden en daarmee tot mogelijkheden voor de tegenstander kan leiden. Desalniettemin is er een zeer grote stap in de goede richtig gezet door zich het nemen van tijd en het controleren van zetten meer eigen de maken.

Back on topic: In de partij tussen Gwen en Anna werd door beide dames goed de tijd genomen. Na maar liefst drie uur en tien minuten viel de beslissing. Gwen trok aan het langste eind en mocht met twee zwaarbevochten punten het bord verlaten. Dit is veruit de langste pot die Gwen tot nu toe heeft gespeeld en daarmee een persoonlijk record. Wat is het toch prachtig voor deze kleine DCH’er om te ervaren dat een lange, zware partij ook kan resulteren in een overwinning. Na een analyse met Machiel en een welverdiende lunch werden er plannen gemaakt voor de middag, aangezien er geen wedstrijden meer op het programma stonden deze dag.

Acht TeamNL-leden en ouders gingen mee met een rondvaartboot en acht anderen splitsten op in twee groepen van vier. Beide groepjes hadden deze middag een waterfiets tot hun beschikking. Gwen deelde samen met haar vader, Floris Tukker en Indy Schouten een waterfiets. Ze besloten de inwoners en de andere mensen die in Jelgava aanwezig waren tijdens hun tocht te trakteren op een concert door uit volle borst mee te lallen op Nederlandstalige muziek die zij op de waterfiets hadden aangezet.

Na door de wateren van Jelgava te zijn gevaren, is er gedineerd en heeft de jeugd nog een potje ‘geweerwolfd’. Daarna is de welp van DamClub Harderwijk naar bed gegaan. Hoe die podcast nu afloopt, weet Gwen nog altijd niet…

Morgen om 09:00 uur staat de laatste speelronde van het hoofdtoernooi op programma. Gwen mag spelen tegen Ramona Serpane, die derde staat in het tussenklassement na acht ronden. Gwen staat in deze tussenstand op een keurige achtste plaats. Na de negende en laatste wedstrijd van het klassieke toernooi hebben de spelers een middag vrij. De Nederlandse jeugd en hun ouders/begeleiders willen deze tijd gebruiken om naar Riga te gaan. Op donderdag 8 augustus zal het Rapid toernooi worden gespeeld en op vrijdag 9 augustus staat het Blitz toernooi op de agenda.