De laatste dag van het EjK 2024

Er werd maandenlang naar dit evenement uitgekeken en er werd naartoe geleefd en voor je het weet is de laatste dag van het EjK 2024 al aangebroken. Deze vrijdag 9 augustus spelen de welpenmeiden het Blitz toernooi. Zij zullen in dit toernooi relatief snel moeten zetten en er zal meer instinctief moeten worden gespeeld om niet in tijdnood te komen. Met slechts vijf minuten op de klok en drie additionele seconden per zet is er nu eenmaal geen tijd om bij elke zet alle mogelijke opties en eventuele consequenties te overdenken. Na nog een laatste keer voorafgaand aan een wedstrijddag een peptalk van coach Machiel gekregen te hebben, mocht de jeugd om 09:00 uur de zaal betreden en plaatsnemen aan het bord waarop de betreffende speler is ingedeeld.

Gwen mocht om 09:00 uur plaatsnemen aan bord 10 waar Linda Eglite tegenover haar zou komen te zitten. Met een vrij overtuigende zege aan de kant van de Nederlandse waren de eerste twee punten van Gwen een feit. Ronde twee speelde Gwen tegen Marta Kriisa. Deze welp uit Estland werd de voorgaande dag zesde op het Rapid toernooi. Ook had Gwen al tegen dit meisje gespeeld op het klassieke toernooi en die partij eindigde in remise. De Ermelose welp wist dus ongeveer waartoe Marta in staat zou zijn. Gwen ging van haar eigen kracht uit en won van de Estse. Ook in ronde drie speelde Gwen tegen een Marta, maar deze keer was het de Poolse Marta Wieczerzak. Gwen heeft gisteren ook al tegen Wieczerzak gespeeld in het Rapid toernooi en toen bleek de uiteindelijke nummer zeven van de ranglijst net te sterk. Tijdens dit Blitz toernooi liet Gwen Marta er niet met de volle buit vandoor gaan. Het werd remise en beide dames mochten één punt bijschrijven. De vierde partij van de dag trof Gwen regerend Europees kampioene (zowel van Classic als Rapid) Alise Misane. Helaas lukte het dit kleine talent van DCH niet om een puntje van de Letse sloopkogel af te snoepen. Met vijf punten uit de eerste vier wedstrijden kon Gwen met een tevreden gevoel gaan lunchen.

Na de benen even te hebben gestrekt en de buik te hebben gevuld nam Gwen het in speelronde 5 op tegen Justine Aleksejeva. De dames speelden een gelijkwaardige partij en er werd besloten dat remise de enige juiste uitslag was. In de zesde ronde vond er op bord 7 een Nederlands onderonsje plaats. De meiden kunnen het buiten de wedstrijdzaal erg goed met elkaar vinden, maar in de wedstrijdzaal wordt er keihard gevochten om de twee te verdelen punten. Gwen bleek de sterkere van de twee Nederlandse welpjes en kwam na deze overwinning op acht punten. De volgende ronde mocht Gwen het opnemen tegen de nummer 2 van het Rapid toernooi, Wiktoria Bednarek en deze pot verloor ze helaas. De achtste en voorlaatste ronde pakte Gwen twee punten tegen Katrina Valtere, waarna ze haar allerlaatste partij van het EjK van 2024 speelde tegen de Poolse Danuta Bozejewicz. Deze wedstrijd verloor ze helaas.

Net als gisteren bij het Rapid toernooi scoort Gwen op het Blitz toernooi tien punten uit negen wedstrijden. Deze tien punten zijn goed voor een 11de positie van de 38 deelnemende meisjes in deze leeftijdscategorie in het eindklassement. Dit is wederom een keurige prestatie!

Na de laatste wedstrijd was er niet veel tijd om te ontspannen. Nadat alle uitslagen bekend en verwerkt waren, was het tijd voor de prijsuitreiking van alle drie de toernooien en alle leeftijdscategorieën. Onderstaand de prestaties van de Nederlanders die het podium hebben gehaald per toernooi per categorie:

Classic

Aspiranten meisjes
Yulia Bintsarovska
Lisa Scholtens
Fleur Kruysmulder

Rapid

Emre Hageman

Blitz

Aspiranten jongens

3. Alexei Ovsyanko

Fleur Kruysmulder
Emre Hageman
Simon Harmsma

Toen de prijsuitreiking en de sluitingsceremonie waren afgelopen, zijn de leden van TeamNL met z’n allen naar een pizzarestaurant gegaan als afsluitend teamuitje van dit toernooi. Veel leden zullen elkaar eind oktober weer treffen in Polen op het WjK van 2024. Of er iets van een spelletjesavond terecht komt vandaag, valt nog te bezien. Het team heeft morgen namelijk om 04:30 uur afgesproken om gezamenlijk met de bus naar het vliegveld van Riga te reizen om vanaf daar naar Schiphol vliegen.

Één reactie op “De laatste dag van het EjK 2024”