Een stroeve start met een ijzersterk vervolg

Op donderdag 1 augustus om 15:00 uur ging de eerste speelronde van het EjK 2024 van start, maar voordat het zover was, werd er eerst ontbeten. De spelers van TeamNL vertrokken gezamenlijk te voet naar het paleis van Jelgava, waar zowel gegeten als gespeeld zal worden.

Zo ‘gewoontjes’ als het avondeten is dat aan de deelnemers plus aanhang wordt geserveerd, zo ‘interessant’ is het ontbijt. Het overgrote deel van de Nederlandse delegatie zal bij het woord ontbijt hoogstwaarschijnlijk denken aan etenswaren als brood, yoghurt, fruit, ontbijtgranen en crackers. De koks die de spelers en hun begeleiders van eten in de vroege ochtend moeten voorzien, hadden duidelijk een andere definitie van dit zelfstandig naamwoord. Het was amper licht buiten en de friteuses werden reeds aangezet om onder andere loempia’s, frietjes en kipnuggets te bereiden. Tot zover het naleven van het toernooidoel dat een gezonde en voedzame start van de dag omvat… Met een loempia in haar maag heeft Gwen met haar teamgenoten de openingsceremonie bijgewoond en vervolgens heeft ze een gesprek met haar coach gehad. Na de lunch, die redelijk vergelijkbaar is met het avondeten, was het dan eindelijk zover. De loting had plaatsgevonden en Gwen mocht het de eerste ronde opnemen tegen de Estlandse Polina Puumann, een oude bekende van het EjK en het WjK van 2023.

Na twee uur en een kwartier kwam de Ermelose welp de wedstrijdzaal uit. Ze was boos en vooral op zichzelf! Het had remise kunnen worden of zelfs moeten worden, maar door een klein moment van onoplettendheid na ruim twee uur volle concentratie stelde Gwen Polina in de gelegenheid haar dam te vangen, waardoor Gwen deze eerste wedstrijddag met 0 punten moest afsluiten. Na deze misser ging ze in gesprek met Machiel. Wat daar besproken is, weten alleen de coach en de welp en misschien is het maar goed ook dat er geen buitenstaanders zijn geweest die zich hebben gemengd in dit onderonsje. Toen Gwen na het avondeten haar moeder belde, sprak ze opvallend volwassen voor een tienjarige over haar nederlaag. Natuurlijk was ze teleurgesteld, maar wat is gebeurd is gebeurd. Het heeft geen zin om boos te blijven, want de uitslag verandert er toch niet door. Morgen is er weer een dag met nieuwe kansen. Het avondeten kon rustig zakken tijdens de wandeling van het paleis naar het de slaapplaatsen. Niet lang daarna gingen de lichten uit.

In de ochtend van 2 augustus ging om 07:00 uur de wekker. Even opfrissen, aankleden en tandenpoetsen en dan weer lopend naar het paleis. Gwen verkoos deze keer slagroomsoesjes met komkommer (?!) boven een loempia en patat met kipnuggets als ontbijt. Na deze toch wel bijzondere start van de dag was het om 08:30 uur tijd voor een korte teambespreking, want om 09:00 uur werden de spelers in de toernooizaal verwacht voor hun tweede wedstrijd. Gwen zal, anders dan haar eerste wedstrijd, met zwart spelen en het opnemen tegen de Litouwse Guste Mendelyte. Rond 10:30 uur kwam Gwen met 2 punten op zak de wedstrijdzaal uit. Uit de analyse met Machiel kwam naar voren dat ze een prima partij heeft gespeeld, waarin geen fouten zijn gemaakt aan haar kant. Deze opsteker kon ze wel even goed gebruiken na de teleurstelling van 1 augustus.

Er was nog wat ruimte voor ontspanning tussen de eerste wedstrijd van de dag en de lunch. Deze tijd werd door Gwen en mede-TeamNL-welp David Vlot gebruikt om een onderlinge strijd uit te vechten in het razendpopulaire spel Brawl Stars. Na de lunch die deze keer bestond uit pasta met gemengde groenten keerde Gwen terug naar haar kamer om nog even te relaxen. Om 15:00 uur mocht de Hongaarse Viktoria Csonka plaatsnemen aan bord nummer 6 om tegen Gwen te spelen. Deze partij was evenals de vorige pot na iets meer dan anderhalf uur beslist in het voordeel van de jonge damster van DamClub Harderwijk. Met 4 punten uit drie wedstrijden staat Gwen op de negende plaats in het tussenklassement. Morgenochtend mag zij het opnemen tegen Anna Lebedinska uit Letland. Na het diner mocht Gwen tot 20:00 uur tijd doorbrengen met haar teamgenoten. Daarna was het tijd om goed haar rust te pakken, want morgen om 07:00 uur gaat de wekker weer.

3 reacties op “Een stroeve start met een ijzersterk vervolg”

1. Goed gedaan Gwen.
    Je coach heeft gelijk! Even verdrietig en boos zijn mag. De uitslag kan je niet meer veranderen. Je kunt er alleen nog wat van leren voor een volgende keer.
    Ga zo door!

2. Super gedaan Gwen. Boos en teleurgesteld mag je zeker zijn. Je weet ook dat je fouten kan leren en dat heb je goed gedaan vandaag. Ik ben trots op jou. Zet hem op kanjer.
    Juf Simone

3. Wat een avontuur weer Gwen! Super leuk om je zo te kunnen volgen. Veel succes en geniet er ook vooral van!!
    Juf Samantha